Actie - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Actie - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Actie

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

22 Maart 2019 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen,

De rust is weergekeerd in Haïti. De wegen zijn weer open, mensen kunnen weer reizen en goederen kunnen weer vervoerd worden. De politieke situatie blijft echter hetzelfde dus het kan elk moment weer mis gaan. Maar voor nu zijn we blij met de ogenschijnlijke rust. De onstabiele situatie heeft er voor gezorgd dat het team oogartsen en optometristen moest besluiten dat ze in april niet naar Passé Catabois zullen komen. Een begrijpelijk besluit maar het is erg jammer dat ze er dit jaar niet zullen zijn.

Graag wil ik jullie laten weten dat er 6 april een actiemarkt in Ederveen is, georganiseerd door de HHG Ederveen. Het vindt plaats op het Marktplein van 09.30 tot 14.00. Er is een rommelmarkt en 100 meter kramen met een gevarieerd aanbod. Eén van de kramen wordt bemand door Corina, Geurtje en Marja, mijn persoonlijk Haïti-actieteam. Weer doen ze hun best om geld in te zamelen voor mijn werk en leven hier in Haïti. Ze hebben onder andere heerlijke advocaat, geweckte stoofperen en nog meer lekkers te koop. Niet eetbaar maar wel mooi, fleurige bloemtaartjes en nog veel meer leuks! En voor een paar euro maak je kans op een schitterend bloemstuk. Dus iedereen naar Ederveen die zaterdag en 'maak ze los'!

Ik wil een ander initiatief vanuit de HHG Ederveen ook even noemen. Een aantal dames komt bij elkaar in een breiclubje en samen hebben ze een quilt gemaakt. Ze willen deze graag weggeven en vroegen aan mij of dit iets is wat ik namens hen kon geven. Ik heb contact met een gezin met vele, vele kinderen en inmiddels ook kleinkinderen. Ik ken hen naar aanleiding van een problematische zwangerschap van moeder en zieke kinderen. De moeder kom ik nu soms tegen op straat als ze, met wat waren die ze verkoopt, van en naar Port de Paix loopt. Ondanks dat ze het moeilijk hebben willen ze graag toch uitdelen van het weinige wat hun tuin ze geeft en af en toe komt er een dochter langs met een pompoen, een aantal pepertjes of wat kruiden. De dochter is een jaar of 12 en heeft vaak het jongste zusje van bijna twee op sleeptouw. Ze is een klein moedertje voor haar zusje maar is zelf vastbesloten nóóóiit kinderen te krijgen. Heerlijk pittig meidje. Altijd tijd voor een klein praatje en lange tijd ben ik een beetje achterdochtig geweest, vroeg me af wanneer ik 'de rekening' zou krijgen, wanneer de vraag zou komen om geld of bijvoorbeeld het bouwen van een huis. Dit klinkt gemeen maar deze achterdocht is gebaseerd op ervaring! En dit gezin verdiende die achterdocht ook niet. Het blijft bij een praatje en soms giften uit hun tuin. Moeilijk om aan te nemen want ik weet dat ze het zelf goed kunnen gebruiken maar ik kan hun giften niet afwijzen. Dit gezin zou ik graag de quilt willen geven. Ik moet nog even gaan nadenken over de logistiek om de quilt hier te krijgen maar ik vind het een geweldig lief gebaar van de dames!

Groeten, Jacqueline

  • 12 Juli 2019 - 11:29

    Anne Verbeek:

    Wat een mooie actie van de quilt en je hebt een goede bestemming bedacht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 315644

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: