Me teen! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Me teen! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Me teen!

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

04 Juni 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag vierde Esther haar verjaardag en dat hebben we zo goed mogelijk gevierd. Als cadeautje had ik een zelfgehaakte pannenlap voor haar, een collectors item! Je kunt niet even naar de Blokker of Frutsels voor een leuk cadeautje. Verwacht nu niet allemaal een zelfgehaakt cadeautje want zo snel haken kan ik niet! Aan het eind van de middag hadden we (bijna) alle patiënten verzameld in de gang en belde ik Esther met een onzinverhaal om haar in het ziekenhuis te krijgen. Alle patiënten hebben voor haar gezongen en dat was een grote verrassing. Erg leuk!

Vandaag weer het zwangerschapspreekuur gedaan. Een 5 maanden zwangere vrouw kwam voor controle en zij vertelde dat ze al 3 kinderen had verloren in de zesde maand van haar zwangerschap. Haar baarmoedermond is waarschijnlijk te zwak om een volledige zwangerschap uit te dragen. Morgen gaat Michael haar baarmoedermond ‘dicht’naaien zodat ze waarschijnlijk deze zwangerschap wel kan uitdragen. Het is een ingreep met ook de nodige risico’s maar hopelijk gaat alles goed en heeft ze over 4 maanden een gezond kindje.

Wat heb ik verder nog gedaan? Even denken….o ja…ik heb een teen geamputeerd! Hier komt een rare aandoening voor; ingesnoerde tenen. Spontaan komt er een insnoering op een teen die de teen afbindt. Net alsof je er een elastiekje omheen hebt zitten. In de loop der tijd valt de teen eraf maar tot dan doet het zeer. Vandaag was er dus een man met die aandoening en met de hulp van Annemarie heb ik de teen dus eraf gehaald. Het doorsnijden van de huid valt wel mee maar het bot is even vervelend. Uiteindelijk heb ik het teentje er een soort van afgedraaid, dat kraakt wel even! Hierna een lapje huid over de amputatie heen gehecht en de man ging blij naar huis.

Het weer blijft betrokken en vandaag is het bijna koel! Het is nu 1 juni en ik kan bijna niet geloven dat dit al de 4e maand is die ik hier meemaak. Maart, april, mei, juni, de tijd vliegt voorbij. Alweer bijna op de helft.
Er kwam net een meisje met groenten aan de deur (net de SRV-man) en ze had ook een pompoen te koop, heerlijk! Joanne maakt een heerlijke pompoenensoep en ook pompoenencake is erg lekker! Dat wordt weer smullen!

Eet smakelijk!
Jacqueline

• 05 Juni 2011 - 16:39

Christa :

hallo tante Jacqueline,
    Gaat het goed, hier wel ! Ik mis je gekke grapje en ik hoop dat je snel weer terug komt. Ik ga van de week de avond 4 daagse lopen, de 10 km. Goed hé ?
    Dikke knuffel van Christa

• 05 Juni 2011 - 17:01

Je Neefje Chiel:

Hallo, tante.
    Alles goed met mijn wel!?!
    Wij hadden met Hemelvaart vrij.(yes)
    Wij gingen op de fiets naar tante
    Gerriette.(die was jarig)
    Ik ga de avond4daagse lopen de 10 kilometer.

DOEI

Groetjes: Chiel Boonzaaijer.