Me teen! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Me teen! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Me teen!

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

04 Juni 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag vierde Esther haar verjaardag en dat hebben we zo goed mogelijk gevierd. Als cadeautje had ik een zelfgehaakte pannenlap voor haar, een collectors item! Je kunt niet even naar de Blokker of Frutsels voor een leuk cadeautje. Verwacht nu niet allemaal een zelfgehaakt cadeautje want zo snel haken kan ik niet! Aan het eind van de middag hadden we (bijna) alle patiënten verzameld in de gang en belde ik Esther met een onzinverhaal om haar in het ziekenhuis te krijgen. Alle patiënten hebben voor haar gezongen en dat was een grote verrassing. Erg leuk!

Vandaag weer het zwangerschapspreekuur gedaan. Een 5 maanden zwangere vrouw kwam voor controle en zij vertelde dat ze al 3 kinderen had verloren in de zesde maand van haar zwangerschap. Haar baarmoedermond is waarschijnlijk te zwak om een volledige zwangerschap uit te dragen. Morgen gaat Michael haar baarmoedermond ‘dicht’naaien zodat ze waarschijnlijk deze zwangerschap wel kan uitdragen. Het is een ingreep met ook de nodige risico’s maar hopelijk gaat alles goed en heeft ze over 4 maanden een gezond kindje.

Wat heb ik verder nog gedaan? Even denken….o ja…ik heb een teen geamputeerd! Hier komt een rare aandoening voor; ingesnoerde tenen. Spontaan komt er een insnoering op een teen die de teen afbindt. Net alsof je er een elastiekje omheen hebt zitten. In de loop der tijd valt de teen eraf maar tot dan doet het zeer. Vandaag was er dus een man met die aandoening en met de hulp van Annemarie heb ik de teen dus eraf gehaald. Het doorsnijden van de huid valt wel mee maar het bot is even vervelend. Uiteindelijk heb ik het teentje er een soort van afgedraaid, dat kraakt wel even! Hierna een lapje huid over de amputatie heen gehecht en de man ging blij naar huis.

Het weer blijft betrokken en vandaag is het bijna koel! Het is nu 1 juni en ik kan bijna niet geloven dat dit al de 4e maand is die ik hier meemaak. Maart, april, mei, juni, de tijd vliegt voorbij. Alweer bijna op de helft.
Er kwam net een meisje met groenten aan de deur (net de SRV-man) en ze had ook een pompoen te koop, heerlijk! Joanne maakt een heerlijke pompoenensoep en ook pompoenencake is erg lekker! Dat wordt weer smullen!

Eet smakelijk!
Jacqueline

  • 05 Juni 2011 - 16:39

    Christa :

    hallo tante Jacqueline,
    Gaat het goed, hier wel ! Ik mis je gekke grapje en ik hoop dat je snel weer terug komt. Ik ga van de week de avond 4 daagse lopen, de 10 km. Goed hé ?
    Dikke knuffel van Christa

  • 05 Juni 2011 - 17:01

    Je Neefje Chiel:

    Hallo, tante.
    Alles goed met mijn wel!?!
    Wij hadden met Hemelvaart vrij.(yes)
    Wij gingen op de fiets naar tante
    Gerriette.(die was jarig)
    Ik ga de avond4daagse lopen de 10 kilometer.

    DOEI

    Groetjes: Chiel Boonzaaijer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Nesly

19 September 2011

Weer thuis!

11 September 2011

Laatste keer vanuit PC?

11 September 2011

Corrie

08 September 2011

cholera
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 316982

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: