Beauchamp - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Beauchamp - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Beauchamp

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

18 Juni 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen,

Vandaag mijn gezonde verstand even genegeerd en met de motortaxi naar Beauchamp gegaan. Achterop een motor zitten is mijn hobby niet en hier met de slechte wegen voelt het als geen goed plan! We krijgen regelmatig patiënten met brandwonden door een val met de motortaxi waarbij ze met het been onder de uitlaat komen te vallen en ook komen mensen met hun voeten soms tussen de spaken en hebben dan hun halve hiel eraf liggen. Maar goed, taptap kwam maar niet en toen dus toch maar met de motor. De heenweg vond ik geen pretje maar terug kon ik er wel van genieten! Enorme modderpoelen af en toe maar door de slechte weg kon het ook niet te hard gaan, geluk bij een ongeluk. Ik heb nu wel spierpijn door het krampachtige vasthouden!
Beauchamp heeft op vrijdag een grote markt en het was erg leuk om daar rond te kijken. Stel je er alsjeblieft niet teveel van voor maar het is voor ons een leuk uitje! Vooral de veemarkt vond ik geweldig. De koeien hier zijn écht koeien, prachtig. De beesten worden ter plaatse ook geslacht, ik weet niet of ik jullie daar een foto van kan aandoen!

Jertha is terug in het ziekenhuis. Haar buik is weer enorm opgezwollen met vocht en haar oogwit is geel. Leverfalen? Waarom? Met plasmedicatie wordt haar buik al minder maar ik vind het erg vervelend voor haar dat ze er weer is. Wel erg leuk om haar terug te zien maar toch niet als interne patiënt.

We hebben deze week weer twee patiënten verloren en dat blijft erg moeilijk. Een meisje van 15 jaar en een baby na 5.5 maand zwangerschap. Het overlijden van het meisje van 15 jaar kwam als een schok. Ze kwam binnen met hartfalen. In het begin erg ziek maar ze leek het zo goed te doen met de behandeling. Ze overleden allebei op dezelfde dag en dat is niet makkelijk om te verwerken.

Het blijft hier buiig met veel onweer, geweldig onweersgerommel en veel flitsen. Hier kun je mooi ver weg kijken en is het onweer extra indrukwekkend. De rivier is enorm opgezwollen door al de regen, de doorgang in de dam is niet groot genoeg meer. Het geluid van de stromende rivier is nu prominent aanwezig. En net als in Nederland klagen de boeren!
Geen regen, teveel regen, dat heen en weer gepraat is internationaal!

Liefs, Jacqueline