Veronika - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Veronika - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Veronika

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

12 Maart 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Voor het eerst in 12 jaar is in Haïti weer de tijd verzet. Totdat jullie de tijd verzetten is het verschil nu 5 uur. Het zorgde voor heel wat verwarring. Kranten en televisie zijn hier natuurlijk niet dus mensen waren amper op de hoogte. Gelukkig werd het in de kerk gemeld. Vanochtend kwam ik om 08.15 een kamer binnen en iedereen was nog in diepe rust. Zo wie zo waren ze voor Haitiaanse begrippen al laat op maar dat kwam ook omdat het vannacht heeft geregend. Toen ik vertelde dat het 08.15 was wilden ze mij bijna niet geloven. Ik denk dat overal in Haïti mensen voor een tijdje te laat zullen komen! Het blijft nu savonds wat langer licht en dat is wel prettig. Betekent ook dat de zon wat later onder gaat dus dat het langer heet blijft. De regen was heerlijk! Er is niet veel gevallen maar toch lekker. Er is veel wind de laatste week en daardoor voelt het wat kouder aan. Maar ik denk dat we toch rond de 30’C zitten.

Na alle drama van vorige week is het nu rustig in het ziekenhuis. Even op adem komen voor ons. Je weet maar nooit wanneer het weer loos gaat. Het is alleen niet zo leuk voor Danielle en Diewke. Zij zijn twee bezoekende fysiotherapeuten uit NL. Maar er komen vast genoeg interessante dingen voor hen voorbij in de komende weken. Er liggen veel TB patiënten maar eind van de maand gaan er een aantal naar huis. Morgen gaat Veronika naar huis. Miss Veronika! Ze is een 6jarig meisje die TB in haar ruggengraat heeft. Hierdoor heeft ze een vervorming van haar rug. Maar ze is in de afgelopen 2 maanden erg opgeknapt. Ze had grote abcessen in haar rug en deze zijn door de medicijnen helemaal verdwenen. Ook kon ze niet lopen zonder zichzelf met haar handen op haar dijen te ondersteunen maar nu kan ze al aardig rennen. Wel met een blijvende bochel maar dit hindert haar nu niet in haar mobiliteit. Het is een bijdehante meid en ze ‘werkt’ soms met ons mee. Ik laat haar bijv. de TB medicatie geven aan de anderen en ze is dan supertrots. Ook weet ze precies wat ze moet zeggen als er mensen buiten kliniektijden komen. ‘Kliniek’ zegt ze dan parmantig. Soms spelen we even toneel en hebben zelf buikpijn. Maar Miss Veronika laat zich niet van de wijs brengen; ‘kliniek!’.
Ik zal haar missen, die lekkere tante. Jammer dat foto’s zo moeilijk zijn om te uploaden maar dat haal ik in NL wel weer in.

Groeten,
Jacqueline

• 13 Maart 2012 - 12:19

Fam. Boonzaaijer:

Dit is vooral voor Christa leuk om te lezen, dat het goed gaat met Veronika !
    wij zaten afgelopen weekend in de sauna, ff maar hoor want ik verveel mezelf altijd zo snel met dat zitten, maar het werd natuurlijk erg warm in dat hokje !
    Is het bij tante Jacqueline zó warm, vroegen de Bonen ? Bijna wel ja, antwoorde ik en dan moet tante Jacqueline er nog bij werken ! Voor zeker een minuut of tien was het erg stil.........:)
    Dat maakte indruk...............

• 13 Maart 2012 - 17:40

Ciska:

Ben je nu dan ook een uur eerder of later weer thuis!?

• 14 Maart 2012 - 17:37

Anne:

Aaah, de reacties van je zussies laten wel zien hoe ze je missen, maar ook hoeveel bewondering er is voor je werk! Fijn dat het weer geregend heeft, tis vandaag biddag... hier denk ik dan altijd: als de zon maar gaat schijnen, Heer. Maar zal dit jaar ook voor Haiti bidden: als er maar genoeg regen valt, Heer. Hij zorgt!