Good timing - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Good timing - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Good timing

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

15 Maart 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo mensen!

Haïti doet rare dingen met een mens. Ik heb net een kleine vijf minuten (lichtelijk overdreven) doorgebracht met mijn neus diep begraven in mijn nachthemd. Ik had het zelf gewassen met Robijn, een kostbare fles die ik heb meegenomen uit NL. Tja, een mens moet prioriteiten stellen en er was zeker plek in mijn koffer voor een fles van deze geliefde vloeistof. Na een tijdje zit het stof en de geur van Haïti in alle kleren en dan is een nachthemd ruikend naar Robijn net een cadeautje aan jezelf!
Haïti maakt ook een hamster van me! Ik heb nog een blikje smac, een Unox worst en een blok kaas maar opeten doe ik het niet! Wéten dat je het hebt is al een groot deel van het genieten. En je kunt het maar één keer opeten. Er naar kijken kun je veel vaker! Ik ben ook de trotse eigenaar van een zak pinda M&M’s. Eén zak kreeg ik van Deb, een andere missionaris hier in de buurt, en die is wel op. Een tweede zak kreeg ik van Esther toen ze terugkwam van vakantie en die zak wil maar niet open!
Ik heb ook een verzameldrang voor eieren. Vorig jaar waren ze erg schaars en nu koop ik elk ei dat ik tegenkom. Ik heb er al 5.786 maar er kan altijd nog een ei bij! Als iemand is geïnteresseerd; de huidige eierprijs is 3 eieren voor $ 5,00. Een Euro is ongeveer 8 Haitiaanse dollar dus reken maar uit.

Gisteren hebben we een patiënt naar huis gebracht. Hij heeft AIDS en was erg zwak. In overleg met hem en zijn vrouw ging hij naar huis om daar te overlijden. Het was een tocht van ongeveer 14 km maar we deden bijna 2 uur over de heenrit. De weg naar zijn dorp is erg slecht, grote kuilen en je moet meerdere keren de rivier oversteken. Hij lag achterin de Landrover en daarom konden we niet ‘hard’ rijden. Het uitzicht was geweldig. Op een gegeven moment zit je zo hoog in de bergen dat je aan de horizon de zee kan zien. En de valleien met velden en kleine hutjes, erg mooi. Jammer dat de reden van onze reis zo tragisch was. Terug deden we er ruim een uur over. Toen was het inmiddels donker. En Anne-Marie vond dat een goed moment om wat van haar kennis te delen. Tussen neus en lippen door deelde ze mee dat de meeste missionarissen omkomen door ongelukken in het donker op de weg. Ja, lekker, wat een perfect moment om dat te vertellen. Terwijl je in het pikkedonker rondrijd op een soort van achtbaan met opeens opduikende mensen en/of ezels (dat er ook geen reflector op zo’n ezel zit..)ook nog horen dat het je laatste rit kan zijn, goede timing!
Maar gelukkig kwamen we heelhuids terug in Passe Catabois. Een tocht van totaal 28 km en we waren hier 3 uur mee bezig. Zou het 20 min zijn op onze wegen? Voor Berend 5 min?
Voor Corina 2 uur want zij zou bij het eind van het weggetje de verkeerde kant op rijden…. ;)

Groeten, Jacqueline

  • 15 Maart 2012 - 08:48

    Corina:

    oh...oh...wat ken je mij toch weer goed ! Maar als ik naast je had gezeten had ik je geknepen !
    Heel hard in je bovenarm...............!!
    Bedankt weer voor je verslag !

  • 15 Maart 2012 - 18:28

    Arita:

    Nou misschien een leuk bedrijfsuitje voor de firma Boonzaaijer.... op survival in Haïti!
    Goed voor een lokaal bedrijfje in bedrijfsuitjes (dus werkgelegenheid) en goed voor de teamspirit bij de firma
    Wat wil je nog meer!!!!
    Kunnen ze gelijk eieren mee importen evenals Robijn, M&M's smac etc. etc.

    Ik moet wel zeggen dat ik nu een ander gevoel heb gekregen bij de hamsterweken van de AH!

    En neem nu nog maar eens een snufje van je nachthemd en welterusten voor vannacht...

    groetjes van mij en mijn jongens!!!

  • 16 Maart 2012 - 18:31

    Anne:

    Hahaha, zit hier hardop te grinniken om je leuke verhaal, hihi! Als je straks terug in NL niet weet wat je kunt doen, mag je van mij columns gaan schrijven, ik neem een abbonement! ;-)

    Gelukkig is de man veilig thuis gekomen om daar rustig te sterven en zijn jullie ook weer thuis, dank aan Hem.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Passe Catabois 2012

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2012

Foto's

04 Juni 2012

Port au Prince

26 Mei 2012

Bijgeloof

20 Mei 2012

DieuBon

13 Mei 2012

Kip, ik heb je!
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 316533

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: