Zo kan het dus ook... - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Zo kan het dus ook... - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Zo kan het dus ook...

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

07 December 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Na al die nare bevallingsverhalen wil ik jullie ook laten weten dat we ook wel eens voorbeeldige bevallingen hebben. Afgelopen dinsdag bijvoorbeeld. Een 28 jarige vrouw die keurig elke maand voor controle kwam in de kliniek! Ze bestaan, zulke vrouwen! Ze kwam rustig lopend binnen maar had al wel 8 cm ontsluiting. Nadat de vliezen werden gebroken luisterde ze keurig naar alle instructies en binnen anderhalf uur werd er een mooi meisje geboren.

En gisteren. Afgelopen woensdag een 9 maanden zwangere vrouw opgenomen omdat ze een erg hoge bloeddruk had. Zo maar opeens, aan het eind van haar zwangerschap. Gisterochtend hebben we haar met medicijnen ingeleid en gedurende de dag namen de weeën keurig toe. Ik dacht echter dat ze niet dezelfde dag zou bevallen, zo vlot ging het ook weer niet. Om 18.00 werd ik gebeld omdat ze hevige weeën had. Dat viel wel iets mee en ze had ‘maar’ 5 cm ontsluiting. Even erbij gezeten maar na een tijdje sprak ik af dat ik later terug zou komen. Drie kwartier later werd ik weer gebeld. Ik half foeterend er heen; sommige mensen hebben ook geen geduld! Mama had 7 cm ontsluiting. Ik bleef erbij en kletste wat met de mensen. Mama was er één uit een gezin van 11 en inmiddels hadden die 11 samen ook al weer 24 kinderen. En allemaal nog jong dus dat aantal kan nog rustig verdubbelen. Mama ligt lekker weeën weg te puffen maar het wordt steeds moeilijker. Opeens kijkt ze me strak aan en begint te persen. Met één forse perswee floept er een forse meid uit. Na alle toeters en bellen neem ik de baby mee om te wegen. Doordat de kliniek nu in het ziekenhuis is, zitten na sluitingstijd alle tussenhekken in het ziekenhuis op slot. Het is dan dus makkelijker om even buitenom te lopen. Ik heb de baby gewogen, 4 kilo!, en praat met Anne-Rose, dochter van Anne-Marie, over wat een mooie baby het is. “Deze houd ik” zeg ik tegen haar en begin in plaats van richting moeders, richting huis te lopen. Anne-Rose staat me twijfelachtig na te kijken maar vind het toch te gortig. “Maar, Jacqueline, dat mag niet.” roept ze mij ongerust na. Wat een heerlijke meid is het ook.

Vandaag kwam een kindje van 22 dagen, Loveson, voor controle terug in de kliniek. We zagen hem vorige week en weten eigenlijk niet wat er mis is met hem. Hij is erg stijf maar ontspant zich wel wat als hij slaapt. Het grootste probleem is dat hij zijn mond niet volledig kan openen. Hierdoor kan hij niet van de borst van zijn moeder drinken. Dit omdat de tepel niet zijn mond in kan. De moeder had zelf al melk uitgedrukt en gaf dat met een lepeltje. Na even proberen bleek Loveson wel met een speen te kunnen drinken. Gelukkig heb ik in Nederland van de firma Avent, Phillips, een geweldige donatie van borstkolven, babyflessen en aanverwante artikelen gekregen. En ik begrijp van mijn moeder dat er inmiddels weer meer spullen zijn gekomen, geweldig! Hierdoor konden we de moeder een borstkolf meegeven waardoor het zoveel makkelijker werd om de baby te blijven voeden. Vol trots kwam de moeder (18 jr en papa is buiten beeld) vandaag weer terug. Uit haar tas haalt ze een fles, vol met moedermelk. De ‘pump’ is blijkbaar een groot succes! Het is jammer dat we geen borstmelkbank met haar kunnen beginnen. Ze zou met haar melkproductie wel 2 andere baby’s kunnen voeden!

Naydine kwam ook terug voor controle. Haar huid geneest goed en de pigmentstippen worden groter. Qua littekens zal het erg mee gaan vallen, denk ik. Mesi Bon Dye!

Nog maar een paar dagen en ik ga voor een ruime maand naar huis. Inderdaad, ik hoop weer terug te gaan naar Passe Catabois in januari. Ik wil hier weer voor 2 x 6 maanden blijven werken. Maar zonder jullie gebed, meeleven, gedoneerde hulpmiddelen en financiële steun zou ik dit niet kunnen. Hartelijk dank voor alles tot nog toe maar ik hoop dat jullie blijven steunen. ( Rekeningnummer is 103767258 t.n.v. de diaconie HHG EDERVEEN. Bij betalingskenmerk Haïti/ J v.d. Weerd vermelden. )
Elk bedrag maakt verschil. € 5 is hier gelijk aan een week eten voor één persoon in het ziekenhuis. € 10 is genoeg om te betalen voor de retourreis naar La Point voor een HIV-patiënt. € 20 staat gelijk aan een maand ondersteuning van een gezin zonder moeder. Eenmalige giften zijn geweldig maar regelmatige maandelijkse giften zijn meer dan welkom. Ik hoop in januari een informatieavond te houden waarbij ik meer kan vertellen over ons werk hier en ook de beloofde foto’s zal kunnen laten zien. Informatie volgt!

Groeten, Jacqueline



  • 07 December 2012 - 13:20

    Anne :

    Fijn! Zou al de voorlichting over zwangerschap z'n vruchten dan al gaan afwerpen, nu deze vrouw zo voorbeeldig voor controle kwam..? En een compliment voor Avent! :-D

    Ik vind het heel erg leuk dat je weer teruggaat naar Haiti, Jacqueline!! En geweldig dat je in NL een informatieavond gaat geven, een verteld verhaal raakt het hart!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1074
Totaal aantal bezoekers 315662

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: