Even snel.. - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Even snel.. - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Even snel..

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

26 Maart 2011 | Haïti, Passe Catabois

Even snel een verslag voordat het internet mij er weer uitgooit!
Een week zit er al op! Nederland lijkt zo ver weg.
Het zijn soms echt schrijnende dingen waar je mee in aanraking komt. Een paar raakten mij echt diep. Odette, 38 jaar oud, HIV positief, man overleden, kinderen van 8 en 10 bij haar nicht omdat ze zelf te ziek is om voor ze te zorgen. Ze leeft in een hutje afhankelijk van bedelen en wat anderen haar brengen. Nu ook TBC, met HIV een erg slechte combinatie. Ze weegt 39 kilo terwijl ze net zo lang als ik is. Ze ligt nu bij ons voor behandeling van haar TB en heeft altijd een grote lach op haar gezicht. Ik schaam mij voor mijn eigen welvaart en het voelt ook zo oneerlijk verdeeld.
We hebben deze week een Amerikaans tandartsenteam over de vloer, overal zie je mensen met een prop in de wang of een opgezette lip. Een chirurg heeft bij ons operaties gedaan, van alles wat; van liesbreuk tot ontstoken beenwond. Ook mijn eerste bevalling 'gedaan'! Een gezond jongetje na even wat opstartproblemen. Voor de eerste keer mijn hand in een plaats gestoken waar ik eigelijk liever uit blijf... Wel een hele belevenis!
En we hebben weer water! We kunnen douchen. Wel een koude douche maar er komt water uit de kraan, wat een zegen!
Vannacht kwam een cholera patient binnen, de cholera kamer was net een paar dagen leeg. Omdat het infuus erg snel moet, moest ik er een paar keer uit om een nieuwe zak aan te hangen. Het is hier echt, echt, ECHT pikkedonker! Je hoort dan vanalles op weg naar beneden naar het ziekenhuis (wandeling van 4 min) en mijn grote angst is besprongen worden door een vogelspin! Gelukkig loopt Babette de hond altijd vrolijk met mij mee! Met het pikdonker, voodoo-trommels op de achtergrond, balkende ezels en geritsle in het struikgewas gebruik ik dezelfde truuk als vroeger bij het kolen halen in het donker; zachtjes heel hard zingen in jezelf!
Okay, het is een beetje een samengeraakt rommeltje maar dat is nu maar even zo! Volgende keer misschien wel foto's....
Al het beste voor jullie allemaal!!

Liefs, Jacqueline

PS Temp boven de 30'C, toch wel wat warm..

  • 26 Maart 2011 - 04:12

    Simone:

    Jacqsie,

    je eerste bevalling, goed bezig! Nu kan die aanval van een vogelspin ook niet lang meer duren :-)
    Ik vind het echt erg leuk om je verhalen te lezen. Karin zit nu op de andere pc je verhalen te lezen.
    Veel werkplezier en een warme douche toegewenst.

    Liefs Karin en Simone

  • 26 Maart 2011 - 08:37

    Marja:

    Hoi Jaqueline,

    Wat een verhalen zeg. Je leeft nu echt in een andere wereld. Ik kan mij voorstellen dat alles wel heel veel indruk zal maken. 'k geloof dat ik toch maar liever een muis naast mijn hoofd heb dan waar jij dus 'snachts door heen moet. Een ding is zeker..je bent daar hard nodig. Leuk dat je af en toe de kans krijgt iets van je te laten horen. Tot de volgende keer maar weer en liefs van ons uit Ederveen.

  • 26 Maart 2011 - 12:20

    Janienke:

    Ha Jacqui

    Wat maak jij toch weer allemaal mee!!
    Tot een bevalling aan toe wist niet dat je dit ook kon??!!!
    Gelukkig weer water lees ik dat scheelt weer ook al is het dan koud
    Wat zijn wij rijk he als je het daar bekijkt dan lopen wij ook nog eens te mopperen op van alles
    Misschien is het goed voor ons om daar ook maar eens heen te gaan....krijgen we meer respect voor alles.
    Wel leuk om te lezen hoe jij het daar doet zeg! Veel schrijnende gevallen pff
    Sterkte en succes met alles en we houden je verder in de gaten

    Lieve groetjes van ons

  • 26 Maart 2011 - 19:35

    Stephan En Ciska:

    Hey,

    Weer je verhaal net geleze, alsof je er al weet ik hoe lang zit. Hopelijk heb je wel 'genoeg' internet om ook de reacties vanuit Nederland te lezen ;)

    Liefs Stephan en Ciska

  • 04 April 2011 - 08:59

    Henriëtte:

    Hoi Jacqueline,
    Leuk om je reactie te lezen hoe het erdaar aan toe gaat. Las in de kerkbode de site en ben gelijk gaan lezen. Zo te lezen maanusje van alles . Het gaat je goed en Gods zegen . Groetjes uit Ederveen van de hele familie van Dijk

  • 05 April 2011 - 20:01

    Janny En Jan :

    Hoi Jacueline ik heb je verslag gelezen het is daar wel erg warm en wat een armoede wat hebben wij het dan goed . We wensen je veel sterkte met alles en hopen dat je het ondanks moeilijkheden toch naar je zin hebt! Groetjes uut de Poel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Nesly

19 September 2011

Weer thuis!

11 September 2011

Laatste keer vanuit PC?

11 September 2011

Corrie

08 September 2011

cholera
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 315598

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: