heetheetheet - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu heetheetheet - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

heetheetheet

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

05 April 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen,

Ik heb net de handwas gedaan en zit nog even na te zweten. Er komt 2 keer per week een wasvrouw die voor een vergoeding de was doet. Gewoon met de hand en een blok zeep, denk daar maar eens aan als je de volgende keer de wasmachine vollaadt! Ik vind het zelf niet zo prettig om mijn ‘fijne goed’ uit te besteden dus die doe ik zelf met de hand. Goed uitwringen hoeft niet want ook druipend nat opgehangen wasgoed is zo droog in de hete wind.
Het is hier heet, erg heet soms. Alleen de operatiekamer heeft aircondition dus af en toe ben je blij als je een operatie hebt. Ik ben zelf niet zo van de operaties, vond mezelf altijd een volop interne verpleegkundige en vond chirurgie maar saai slagerswerk. Hier wordt op dinsdag, woensdag en donderdag geopereerd en dan draai je vanzelf mee. Gisteren werd het nog even spannend; een jonge vrouw had een tumor in haar neus en doordat je hier geen röntgen heb moet je maar gaandeweg uitvinden hoever een dergelijk tumor zit. Anne-Marie was de tumor aan het verwijderen door het weg te branden maar opeens had ze een zo’n 10 cm lange poliep in haar hand. Denk aan een witte naaktslak en je kunt zo ongeveer bedenken hoe dat er uit ziet. Omdat de poliep uit diep in haar neus kwam hadden we geen zicht op de aanhechtingsplek en konden we de wond dus ook niet dicht branden. Toen de vrouw hevig uit neus en mond begon te bloeden hielden we allemaal even onze adem in. Je hebt hier geen zakken bloed op voorraad of een KNO-team op de achtergrond! Na uitzuigen nam de bloeding gelukkig vanzelf af en hebben we een tampon in de neus ingebracht. Geen chirurgische tampon maar een gewone, uit de handtas van Anne-Marie! Oké, o.b.!
Vanochtend in de kliniek met Joanne het zwangeren-spreekuur gedaan. Zo’n 30 vrouwen gevoelt en gemeten. Ik kan nu aan de hoogte van de baarmoeder zo ongeveer zeggen hoever een vrouw is! Erg leuk werk. Ook al blijft de taal een probleem; je kunt keurig weten welke vraag je stelt maar als de vrouw dan begint terug te tetteren kun je er soms geen worst van maken. Ook snappen de meeste vrouwen het begrip ‘miskraam’ niet. Vanochtend was er een vrouw die op mijn vraag ‘hoe lang bent u zwanger’ als antwoord ‘7 jaar’ gaf. Zij was dus 7 jaar geleden zwanger geweest en had na een tijdje een miskraam gehad. Maar omdat zij geen baby had gezien moest de baby er dus nog in zitten! Haar ongesteldheden waren gewoon bloedingen tijdens de zwangerschap. Proberen uit te leggen dat ze toch echt niet zwanger was maar ik zal niet verbaasd zijn als ik haar nog vaker op het spreekuur zal zien.
Er komen druppelsgewijs nog steeds cholerapatiënten binnen. De hoeveelheid vocht die die patiënten nodig hebben is ongelofelijk. Nu igt er een man die op zak 50 zit, dat is dus 50 liter infuus in korte tijd! Voelt erg vreemd om zoveel vocht te geven maar ze hebben het echt nodig. Zelfs met zoveel vocht is het nog kantjeboord. Ze braken ook rustig zo een emmer vol dus het vochtverlies is ook enorm. We hebben gelukkig een bed met een gat op een strategische plek dus de diarree loopt zo een emmer in. En dat de familie voor de patiënt zorgt vind ik wel een goed ding, geen wasbeurten etc. Medicatie wordt ook vaak per week uitgedeeld aan de patiënt en die neemt de patiënt dus zelf. Veel mensen kunnen niet lezen dus met stipjes geef je op het zakje aan hoeveel en hoe vaak ze de medicatie moeten innemen.
Ik heb wel vanochtend ruim een half uur met een jongetje van 2 jaar zitten vechten. Hij heeft HIV en is ondervoed en krijgt ook antibiotica. Hij vindt die antibioticadrank niet lekker en houdt dat ook keurig in zijn mond. Slikken, ho maar! In de hitte neemt tijdens zo’n gevecht je geduld snel af! Een glimlach wordt dan een grrrrimlach!
Haïti is een luidruchtig land. Het is hier nooit stil!Voodootrommels, gezang terwijl ze in de tuin bezig zijn, altijd moet men herrie maken! Een nieuwe patiënt hoor je vaak aankomen door het gezang van de mensen die in grote getalen meekomen. Je moet soms erg onaardig worden om ze de kamer uit te kunnen zetten zodat je de patiënt kunt helpen. En als de mensen geen lawaai maken dan zijn het wel de dieren. De hanen hier kraaien bij nacht en ontij, of het nu 15.00 of 03.00 is, de haan kraait! Ik droom over geroosterde haan aan het spit!
Ik begrijp dat bij jullie de lente is begonnen, geniet van die zachte groenheid!

Groeten, Jacqueline


  • 08 April 2011 - 11:40

    Liesbeth Bos:

    Heftig. dat is mijn eerste reactie als ik je verslagen lees. Zwaar en pittig komen daarna. Heel veel energie en sterkte toegewenst daarzo. Nog 161 dagen.... Ik hoop dat je ook nog wel plezier kunt hebben? Het beste en ik kijk uit naar je volgende verslag!! Groetjes, Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Nesly

19 September 2011

Weer thuis!

11 September 2011

Laatste keer vanuit PC?

11 September 2011

Corrie

08 September 2011

cholera
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 316600

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: