Aanhouder wint - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Aanhouder wint - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Aanhouder wint

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

08 Mei 2011 | Haïti, Passe Catabois

Goedemiddag mensen!

De aanhouder wint hier in Haïti! In één van mijn eerste updates schreef ik over het 14-jarige meisje dat met ernstige nierproblemen werd opgenomen. Zij had overal vocht in haar weefsel en dit kwam waarschijnlijk door de praktijken van haar voodoovader. Zij is inmiddels weer thuis! Haar buik is nog steeds gezwollen en ze heeft nog steeds plastabletten nodig maar ze voelt zich goed. We zullen nooit te weten komen wat er precies mis was met haar gezondheid maar gelukkig is zij grotendeels hersteld. Hoe goed zij het op de lange termijn blijft doen is de vraag maar tot zo ver heeft ze het gered.
Lureniel is een ander langdurig verhaal. Ik hoop dat ik de foto van hem kan toevoegen. Hij kwam ernstig ziek en verzwakt binnen. Ook hij had een opgezwollen buik en benen, geen eetlust of energie. Hij startte met medicatie voor zijn vochtproblemen en heeft een aantal keer vocht uit zijn buik laten tappen. De laatste keer deed ik het; drie liter vocht kwam eruit!
Hij had een voelbare tumor in zijn buik en dat kan ten gevolge van tuberculose zijn. Zijn vader overleed plotseling toen Lureniel bij ons was en dat werd hem door zijn eigen slechte toestand een tijd niet verteld. Inmiddels heeft hij er hier anderhalve maand opzitten en hij knapt de laatste weken erg op. Het is een lange man en dat valt nu hij uit bed komt pas op.
Zijn persoonlijkheid komt nu naar buiten en het is een vlotte kerel, een echte charmeur. Hij loopt regelmatig een rondje en ik heb hem beloofd dat als hij binnen een uur naar en van Port au Paix loopt, dat ik hem dan één miljoen Haitiaanse dollars geef. Met de auto is het al een uur dus ik ga nog maar niet sparen….
Navilkia, een meisje dat erg mager door tuberculose binnenkwam, doet het ook erg goed. Van een dun, stil meisje zie je haar nu veranderen in een jonge intelligente vrouw. Haar moeder wordt ook hier behandeld en haar broertje Jonas woont bij hen hier in het ziekenhuis. Je ziet haar en Jonas links op de foto. Hij heeft geen woord gesproken voor een lange tijd maar ook hem zie je veranderen. Hij begint te brabbelen en kleine-jongens-streken uit te halen.
Men denkt hier dat je tegen kinderen niet hoeft te praten. Ze zeggen niets terug en waarom zou je zelf dan tegen ze praten? Kun je net zo goed tegen een hond praten… Die blanke mensen die tegen baby’s aan praten en met kleuters spelen worden met een beetje leedvermaak bekeken. Alsof ze niet weten dat ze toch geen antwoord krijgen! Dat wij beesten namen geven is ook al zo’n vreemde blanke gewoonte. Esther kwam eens een man met een paard tegen en maakte een praatje. Op een gegeven moment vroeg ze: “Hoe heet uw paard?” Hij keek haar bedenkelijk aan en antwoordde: “Paard.” Esther zei:“Ja, het is een paard maar hoe heet hij?” Hij begon nog wat bedenkelijker te kijken en herhaalde al duidelijk articulerend: “PAARD”. Erg grappig!
Het is buiten aan de overkant van de rivier weer een rumoerig avondje. De trommels zijn weer tevoorschijn gehaald en de kelen worden opgewarmd; het is weer een avondje voodoo. Ik wou dat ik een grote gettoblaster had. Dan zette ik een CD op van ‘de Lofstem’ en draaide die keihard tot in de vroege uurtjes. Dat zal ze leren! Na al die herrie word je soms midden in de nacht wakker omdat het dan eindelijk stil is! Je woont hier in het midden van niks en toch is het de rumoerigste plek waar ik ooit gewoond heb!
Ik hoop dat met jullie daar in Nederland goed gaat!

Liefs, Jacqueline

  • 09 Mei 2011 - 18:56

    Gerlinda:

    Hey Jacq..
    Ik hoop dat het allemaal goed met je gaat, ik had je graag een visje met een borrel gebracht, maar helaas ook voor de leerlingen word verwacht dat ze op de AOA blijven :P
    Ja Jacq, ik heb al je mailtjes gelezen, erg leuk kriebelt wel hoor!
    Ik wens je nog heel veel plezier daar, je zult wel veel leuks zien!
    En ik zie je reisverhalen wel weer tegemoet!
    Veel liefs, Gerlinda

  • 09 Mei 2011 - 19:19

    Corina:

    Hallo daar in het verre Haiti,

    Ik zal morgen "de jongens" het verhaal van het jongetje op de berg, net voor het slapen gaan voorlezen.
    Dan gaan de babbels er wel af, haha.
    Het ga je goed zussie, maak je zelf maar goed nuttig !
    liefs Corina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Nesly

19 September 2011

Weer thuis!

11 September 2011

Laatste keer vanuit PC?

11 September 2011

Corrie

08 September 2011

cholera
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 315685

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: