toren van Pisa - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu toren van Pisa - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

toren van Pisa

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

16 Mei 2011 | Haïti, Passe Catabois

Bonjour, tout moun!

De toren van Pisa is verdwenen! Nu denken jullie natuurlijk allemaal dat de toren van Pisa in Italië staat maar dat is niet helemaal waar! De toren van Pisa in Haïti was de buik van een zwangere vrouw van 21 jaar. Het was de raarste zwangerschapsbuik die ik tot nog toe gezien heb. Ik zag de vrouw twee weken geleden op het zwangerschapsspreekuur en toen was zij ongeveer 8 maanden zwanger. Haar buik was enorm en erg ‘vol’. Hier voelde je een ruggetje en daar een beentje of een koppie. Haar buik was strak gespannen en je voelde bijna geen baarmoeder tussen het kindje en haar huid.
We hebben hier geen echoapparaat dus de enige manier om te proberen te bepalen hoeveel kinderen er in die buik zaten was met de handmatige doppler. Hiermee kun je het hartje van de baby opzoeken. Door meerdere plekken te vinden waar je een hartje kunt horen en de hartslagen te onderscheiden door het ritme te vergelijken, zou je kunnen bepalen of het een meerling is. Deze methode is erg beperkt maar toch beter dan zo’n ouderwetse houten toeter. Door haar vreemde buik was er ook de angst dat de kinderen misschien misvormd waren. Dit is met een echoapparaat zo makkelijk te controleren!
In overleg met Michael is de vrouw twee weken geleden naar huis gestuurd met de instructie om na twee weken terug te komen op het spreekuur én om bij tekenen van een beginnende bevalling meteen naar het ziekenhuis te komen. Gelukkig kwam zij inderdaad deze week terug op het spreekuur. Zij was nu bijna 9 maanden zwanger en er werd besloten om een keizersnede te doen. Een natuurlijke bevalling zou veel risico’s opleveren en haar bloeddruk was ook aan de hoge kant. Eindelijk zouden we kunnen zien wat er in de toren van Pisa zat!
Met een voorspoedige keizersnede werden er twee gezonde jongetjes geboren. Elk zo groot als een eenling-baby dus dat verklaarde de grote buik. Moeder en kinderen doen het goed! Papa had even wat tijd nodig om aan zijn plotselinge vaderschap te wennen. Zo gaat je vrouw voor een controle naar het spreekuur en zo ben je vader van twee kereltjes!
Anders kan het ook; Esther en ik deden een bevalling in 15 min. Vrouw loopt binnen met persweeën, even snel controleren en met 2-3 goede weeën is het kindje er. De vrouw slaat een lapje erom en loopt binnen 5 min. weer met haar baby naar huis. Alleen in Haïti….
De wondere wereld van zwangeren en hun bevallingen, erg leuk!

Groeten, Jacqueline