Eerstgebakkene! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Eerstgebakkene! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Eerstgebakkene!

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

16 Mei 2011 | Haïti, Passe Catabois

Goedemorgen!

Het is nu zaterdagmorgen en ik zit erg tevreden achter de computer. Na een lekker telefoontje met mijn ouders in het ochtendzonnetje besloot ik dat ik wel eens wat anders wilde eten voor ontbijt dan óf 2 bananen óf brood met pindakaas. Net dus met succes havermoutpap gemaakt met water, melkpoeder en natuurlijk havermout. Ik voelde me erg culinair geïnspireerd en heb daarom ook maar een snufje kaneel en een banaan toegevoegd. En weet je, het eindresultaat was goed te kanen! Uitermate smakelijk, al zeg ik het zelf. Ik heb voor Joanne ook een portie staan dus ik hoop dat zij er net zo van geniet als ik. En al vind ze het niets, ik hoop dat ze mijn culinaire uitspatting naar waarde weet in te schatten! Het gebeurt niet vaak….

Maar ik heb al wel 4 broden gebakken! Dat is dus eigenlijk best wel leuk werk. Ik was zo trots als een pauw op mijn eerstgebakkene, ik zou het brood bijna een naam hebben gegeven. Ik verander nog in een macrobiotische aardvrouw. Voor je het weet ga ik van boomschors en spuug mijn eigen toiletpapier maken.
Je krijgt hier wel een soort verzameldrang. Even naar de winkel om wat te halen zit er niet bij dus je moet erg vooruit denken. Mijn koffie is natuurlijk een grote zorg. Zonder koffie zou ik het erg moeilijk krijgen. En niet alleen ik, ook de mensen om me heen zouden er moeite mee krijgen als ik niet mijn dagelijkse koffie-fix heb! Ik houd dus constant het niveau in de koffiezak in de gaten en zodra ik de bodem begin te zien word ik toch een beetje zenuwachtig. Je weet nooit wanneer de volgende koffie gekocht kan worden! Esther en Michael hebben vanuit Amerika een zak Starbucks-koffie meegenomen maar ik blijf toch liever hamsteren. Maar ik hoef me nu even geen zorgen te maken! Gisteren heeft Anne-Marie vanuit Port au Paix een bus gemalen koffie meegenomen. Een bus zo groot dat je er bijna omheen moet lopen om het etiket te kunnen lezen. 1.3 kg koffie! Ik zou bijna net als Dagobert Duck in de koffie gaan zwemmen! Nu ik weet dat het voorlopig wel goed zit met mijn verslaving slaap ik toch een heel stuk beter!

Alle mensen die hier komen laten wel iets achter en dat wordt dan dankbaar door de achterblijvers gebruikt. De havermout die ik vanmorgen heb gegeten kan wel van een tandarts zijn geweest of een schilder. Ik denk dat het interessant zou zijn om elk product in onze kasten te interviewen en hun herkomst na te trekken. Koppel daaraan vast de achtergrond en motivatie van de mensen voor hun bezoek aan Haïti en je hebt een boeiend boek!
Wie weet, als ik me ooit nog ga vervelen…..

Groeten, Jacqueline

• 17 Mei 2011 - 18:30

Kirsten:

Wat een schattige eerstgebakkene!
    Hij ziet nog wel wat bleekjes om zijn neusje...je trots straalt van de foto af.
    Al eens bananenchips gebakken? Is ook erg lekker ( de bananen zijn niet zo schaars begrijp ik)!

• 19 Mei 2011 - 13:15

Anne V.:

Hahaha, wat een heerlijk verhaal om te lezen! Het is wat zo'n koffie-verslaving, gelukkig zijn er meer mensen die er van houden en het direct grootverpakken. Geniet ervan!

Een beetje huiselijkheid met je eerstgebakkene zal je vast goed doen tussen al die spannende dagen. Mooi ook hoe je hier creatief aan het denken wordt gezet, voor wat betreft eten, maar dus ook met zwangere vrouwen: hoe komen we d'r achter wat er in deze buik aan de hand is?

Veel inspiratie gewenst!