Strand - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Strand - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Strand

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

18 Mei 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo,

Afgelopen zaterdag heb ik even een ander Haïti gezien. Het Haïti van de goudgele stranden en de azuurblauwe zee! Met Michael, Esther, Levi en Joanne een heerlijk middagje strand gehad. Zo’n 14 km hier vandaan ligt La Bay, een vissersdorpje. Met de wegen hier doe je wel zo’n klein uurtje over om er te komen maar het is de moeite waard. Lekker relaxen met z’n allen en even de boel de boel laten. De foto’s spreken voor zich. Wat jammer dat Haïti qua toerisme niet zo populair is...
En zo’n strand hoef je met niemand te delen! Helemaal voor ons zelf. Heerlijk poedelen in de branding. Daar had ik graag een vieze smaak in mijn mond en zand op de meest onmogelijke plekken voor over. ‘sAvonds hebben we met samen pizza gegeten. Ik mocht ze bakken dus dat was een beetje link. Maar uiteindelijk viel het niets tegen. Het deeg was zo elastisch dat het bijna niet in de vorm plat bleef liggen maar het smaakte goed. Hoe gaat dat ene gezegde ook al weer? Iets met bonen en rauw en honger, kan er even niet opkomen!

Vandaag was een rustige dag in het ziekenhuis. Een patiënt ging naar huis na een opname met hartfalen. Ik hoop dat ze thuis haar medicatie in blijft nemen en dat ze, als het niet goed gaat, weer terug komt. Dit is al haar tweede opname met hetzelfde probleem en de vorige keer kwam ze pas terug toen ze erg slecht was.
De kliniek was niet zo druk. Normaal is maandag een erg drukke kliniekdag omdat de mensen dan ook naar de markt komen. (Een aantal mango’s, aardappelen, meel en een receptje voor mijn schimmelinfectie, graag) Er werden vanuit de kliniek twee mensen opgenomen. Een vrouw met een hevige keelontsteking en een vrouw met een flinke zwelling van haar rechter jukbeen. Kwaadaardig? Abces? De tijd zal het leren.

Ook kwam er vanmiddag een vrouw het ziekenhuis in. Het blijft vervelend dat mensen de kliniektijden aan hun laars lappen. Zij was al 3 maanden ziek en heeft toch ruim de tijd gehad om de kliniek te bezoeken. Het klinkt als muggenziften maar het werkt niet als mensen bij willekeur binnen komen hobbelen. Spoedgevallen daargelaten maar 3 maanden ziek is niet echt een spoedgeval te noemen! Zij heeft forse bloedarmoede. Hoe erg weten we niet want dat kunnen we niet meten. We kijken dus naar onderoogleden en de tong als graadmeter voor bloedarmoede. Haar voeten waren gezwollen en ze had een hoge hartslag. Was ze maar 2 maanden geleden naar de kliniek gegaan… We kunnen geen bloed geven dus meer dan ijzertabletten geven konden we vandaag niet doen. In erge gevallen moeten de mensen naar Port au Paix voor een bloedtransfusie bij het Rode Kruis. Dit moeten ze zelf daar betalen en dat is voor veel mensen erg moeilijk.
We weten ook niet wat de reden voor de bloedarmoede is. Heeft ze een maag-darmbloeding? Een bloedziekte? Geen idee. Dit moeten we ook maar afwachten. Ze heeft een kindje van een paar maanden en die blijft bij haar in het ziekenhuis. Oma blijft om voor iedereen te zorgen. Een ziekenhuisopname is hier echt een familiegebeuren. Daar kunnen we in Nederland ook wel wat van leren. Niet zo maar even op bezoek en de zelf meegebrachte druiven opeten. Nee, de lakens wassen en een wasbeurt geven, zo hoort dat!

Hartelijke groeten, Jacqueline

• 19 Mei 2011 - 06:04

Kirsten:

Wat een prachtig strand! Ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers....Nou in ieder geval is het een welverdiend middagje relaxen geweest lijkt me. Als ik lees wat je allemaal doet daar, heb je dat zo nu en dan echt even nodig.
    Succes met al jullie goede werk daar!!

• 19 Mei 2011 - 10:55

Simone:

Jacqelien!

Heb je toch nog een beetje een vakantiegevoel gekregen daar op het strand (een vrije dag gespaard van al je overuren??) :-)

Ik vind het nog steeds heel erg knap wat je daar allemaal aan het doen bent. Erg interessant om je verhalen te blijven lezen.

Ik ga nu door de regen naar de AH, verlang naar de zon. Van het weekend zou het hier weer beter worden.... afwachten dus.

Geniet van alles wat je daar mee maakt!

Liefs Simone