Lapli! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Lapli! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Lapli!

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

27 Mei 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo!

In de vorige update had ik het over een beetje regen. Lapli! Nou, er is inmiddels een aardig beetje gevallen! Vanaf een dinsdag hebben we een aantal regenachtige dagen gehad; donkere bewolkte dagen met buien. Prachtig voor de omgeving, alles ziet er meteen een beetje groener uit. Hopelijk is er genoeg gevallen om wat van de komende oogsten te redden. Zelf werd ik de regen al aardig snel zat. Alles wordt klam en vies. De wegen en paden zijn glibberig en glad.
Woensdag hing de was slap aan de lijn en pas donderdag was de was droog. Je kunt je voorstellen dat die was niet echt fris meer rook…
Maar nu wordt dat anders! We hebben twee bezoekers uit Nederland; Gerry en Annette. Zij hebben een fles Robijn meegenomen en daar mocht ik vandaag wat van lenen! Ik heb mijn handdoeken en mijn beddengoed dus heerlijk ruikend aan de lijn hangen! Dat wordt vanavond lekker vroeg naar bed gaan! Het begon vanochtend weer als vanouds met zon en na een bui is het nu ook weer zonnig. De was kan dus mooi vlot drogen. Het zijn de kleine luxedingen die een mens hier erg blij kan maken. Heb je wel eens met vreugde in het hart aan je was staan ruiken? Nou, ik vandaag dus wel!

Vanochtend is Wisdit, een 18-jarige diabeet, naar huis gegaan. Ze heeft leren insuline spuiten en ik hoop zo dat alles goed gaat thuis. Over 2 weken komt ze terug voor een controle en dat wordt erg spannend. Het is met hun andere leefpatroon zo moeilijk om hun diabetes te regelen. En natuurlijk moet je rekening houden met veranderingen in hun omstandigheden. Nu zijn de mango’s bijv. erg goedkoop en eet ze heel veel mango’s met dus veel suiker. Als ze volgende week minder kan eten omdat er weinig voorhanden is dan wordt haar bloedsuiker een stuk lager en heeft ze minder insuline nodig. Heel strak instellen is dus gevaarlijk. En voor zelfcontrole thuis hebben we niet de middelen om mee te geven. Maar ze was een ster in het aanleren van optrekken van insuline en het zelf spuiten. We hebben nog maar 3 ampullen van haar insuline dus ik hoop dat de Amerikaanse studenten wat mee kunnen nemen. Anders moet ze binnenkort noodgedwongen weer stoppen of op andere insuline die Gerry heeft meegenomen overgaan. We zullen wel zien! Ik ben erg trots op haar en hoe ze het zelf spuiten heeft opgepikt.

Ik hoop dat ik dit op het internet kan krijgen. Met het slechte weer is de internetverbinding een beetje slecht. Ik hoop dat het goed gaat met iedereen. Er is alweer een maand voorbij en ik begin af en toe Nederland goed te missen. Zou graag even een weekendje overkomen om bij te kletsen en even weer ‘normaal’ te leven. Maar gelukkig heb ik hier in het algemeen mijn draai wel gevonden. En vanavond lekker ruikend beddengoed, wat wil een mens nog meer!!

Groeten, Jacqueline