Dior Lapli - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Dior Lapli - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Dior Lapli

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

10 Juni 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen,

Hoe is het in het zonnige Nederland? Het is toch vreemd dat ik hier in de regen zit en jullie in de zon! Ik begin weer helemaal te verbleken. Het is nu de derde week dat het vaak regent en ik begin naar de zon te verlangen! Heet blijft het, of er nu regen is of zon, zweten doe je toch. Dan maar in de zon! Alles is nu even klam en vies. Je kleren, je beddengoed, alles is klam en plakkerig. Lucifers werken niet meer door de vochtigheid. De modder loop je overal in en het is soms erg uitkijken geblazen met de glibberigheid. Volgens FrereJarl blijft het heel juni regenen dus we kunnen er nog even tegenaan. Het klinkt wel gezellig op het dak maar ik zou weer even droog in de zon willen zitten. Het is ook nooit goed……

Gisteren hebben we lam gegeten. Nee, niet zo’n schattig wollig babyschaapje maar het is een groente. Het is een groene bal met zwarte spikkels en keihard. Je moet het eerst even in stukken snijden en koken en daarna kun je het net als aardappelen bakken. Het smaakt ook net als aardappelen. De structuur is een beetje anders maar erg lekker. Net de Franse frietjes van de Macdonald…. Soms sta je op de markt naar dingen te kijken en je hebt geen idee wat je ermee kunt doen. Je weet geeneens of het groente of fruit is! Gelukkig weten Esther of Michael dan vaak wel wat ermee mogelijk is en zo voorkomen we vergiftigingen.

In het ziekenhuis blijft het rustig. Een aantal TBC-patiënten zijn naar huis gegaan, de operaties draaien rustig door, bevallingen gaan en komen. Her en der komen interessante gevallen binnen. Een jongetje dat uit een mangoboom was gevallen en met schedelletsel en polsfracturen aan beide kanten vorig weekend naar Port de Paix was doorgestuurd en onverricht ter zake weer terug kwam heeft vandaag een gipsspalk aan beide armen gekregen. (zo, dat is een lange zin! Volgen jullie het nog?) Het is erg sneu. Wij hebben geen röntgen en daarom stuurden we hem door. Helaas hebben ze in dat ziekenhuis voor zijn polsen niets gedaan en daarom kwam hij weer bij ons terug. Hij heeft wel moeten betalen voor infuus en antibiotica en zijn hoofdwonden zijn gehecht maar verder is er niets gebeurd. Vorige week hebben we hem met ijzeren strippen en verband alvast een spalk gegeven en bij een ander ziekenhuis gips gekocht. En vandaag heeft hij dus gips gekregen. Het is echt op hoop van zegen want we kunnen niets controleren. Met zijn schedelletsel lijkt het gelukkig mee te vallen.

Het is erg vervelend om te horen hoe andere ziekenhuizen zaken doen. Patiënten betalen voor alles apart. Infuus nodig? Kopen bij de apotheek. Van infuusnaald tot infuusvloeistof, je moet ervoor betalen. Medicatie? Kopen bij de apotheek. Hechtingen? Kopen bij de apotheek. Aan alles zit een prijs vast. In het ziekenhuis liggen wordt dus een dure bedoening. En dit werkt door in de hele familie. Als je pech hebt dan kan door een ziekenhuisopname een kind niet meer naar school omdat de familie dat dan niet meer kan betalen. Geen opleiding, geen goede baan, geen inkomen en de kinderen van dat kind zullen dus later ook geen (goede) scholing krijgen. Zo gaat de armoede over van generatie naar generatie.
Bij ons betalen de patiënten niets voor hun opname in het ziekenhuis. Voor bevallingen staat wel een bedrag en dat betalen de mensen naar kunnen. Hetzelfde gebeurt in de kliniek. Mensen betalen voor een consult maar niemand wordt weggestuurd omdat ze geen geld hebben.

Het doorsturen van mensen is soms wel noodzakelijk. Vorige week kwam er een vrouw in de kliniek met knobbels in haar nek, oksels en liezen. Geen andere tekenen van infectie dus dan kan het ook een kwaadaardige aandoening zijn. Zij heeft bloedonderzoek nodig en werd daarom doorgestuurd naar La Point. Toen we daar de volgende dag waren met de HIV-patiënten , zag ik haar. Gelukkig had ze het serieus genomen en was meteen de volgende dag voor onderzoek daar heengegaan. Ze zei dat ze over 14 dagen bij de arts daar moest terugkomen en de uitslag zou krijgen. Ik hoop het vervolg te horen.

Soms worden mensen doorgestuurd maar gaan om welke reden dan ook niet. En soms gebeuren er wonderen. Anne-Marie zag in januari een jonge vrouw met een zwelling achter haar oog. Haar oog werd zo naar voren gedrukt dat het wel een koeienoog leek en haar gezicht werd er door misvormd. De vrouw had veel pijn. Anne-Marie stuurde haar door naar Port au Paix. Een aantal weken geleden kwam de vrouw weer bij de kliniek. Haar oog zag er normaal uit en de vervorming was compleet verdwenen. De vrouw was echter nooit naar het andere ziekenhuis gegaan. Het oog had veel helder vocht gelekt en in twee maanden tijd was het geslonken tot normaal. De vrouw had af en toe nog wel hevige hoofdpijnen en kwam daarvoor terug bij Anne-Marie. Diagnose? Geen idee!

De man met zijn afgehakte duim doet het goed. Hij is 3 dagen opgenomen geweest voor i.v. antibiotica omdat hij een grote zwelling aan zijn bovenarm kreeg maar hij is inmiddels weer naar huis. De duim zit er nog aan dus dat is mooi. Ik heb inmiddels zijn vrouw ontmoet; een potige tante met haar op de tanden. En als zij erbij is dan zegt de man geen woord! Een prettig huwelijk!

Joanne komt nu net als een natte hond binnenlopen. Ze had gehoopt dat het ophield met regenen maar uiteindelijk werd dat wel erg lang wachten; het ging alleen maar harder regenen! Als de regen zo door blijft gaan dan gaan we ook nog als natte honden ruiken!
Een nieuwe geur op de markt; Dior Lapli!

Groeten, Jacqueline

• 11 Juni 2011 - 17:39

Hilda:

Hey Jaqueline,
    Eindelijk heb ik je gevonden!! Steeds zitten proberen...hoe was het ook alweer? jaqueline@ waar ben je nu, of was het toch Jaqueline@ was je maar weer terug op de AOA? Maar nu...op een rustige zaterdagavond op de AOA met een beetje hulp heb ik je gevonden!! Ik heb nog lang niet al je indrukwekkende verhalen gelezen, maar ga dat zeker nog doen!! Hoe is het met je? Nog geen last van heimwee, of heb je daar helemaal geen tijd voor? Je foto's zijn leuk en bijzonder om te zien..mooi land "Haïti!! Met mij gaat het goed! Drukke en hectische periode op de AOA, maar ik sla me er wel doorheen! Verder thuis ook alles goed, ook Thomas zit inmiddels op school, dus heb weer es extra tijd voor andere dingen. Die ga ik nu zeker benutten om es wat meer contact met jou te hebben, nu ik je eindelijk gevonden heb!!
    Ik wens je goede pinksterdagen en nog een hele goede tijd in Haïti en hoop je toch \echt over zo'n kleine 100 dagen weer een keer in Nederland te zien!!
    Heel veel liefs Hilda

• 13 Juni 2011 - 10:41

Anne V.:

Ha Jacqueline!

Jouw berichtje over het betalen van zorg komt weer precies op het goede moment... in Nederland komt er regelmatig op het Nieuws een bericht over dat bepaalde dingen niet meer of minder worden vergoed in de zorgverzekering. Ook ik denk dan: jammer, jammer. Maar als ik jouw bericht dan lees weet ik weer: het is niet te vergelijken, maar wees nu maar blij met de vergoeding die we krijgen. Én dat we niet alles per stuk hoeven op te halen/ te betalen/ te declareren.

Super dat jullie de zorg geven belangrijker vinden dan het geld vangen. Hopelijk is dat ook nog vol te houden financieel.

Pinksterweekend - vruchten van de Geest: ik wens je veel liefde, goedheid, geduld, geloof en zachtMOEDigheid toe.

Nog meer groetjes uit Renswoude (kwam de sporen van Chiel en Christa onderweg in de lucht ook al tegen!)