Made in Haiti - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Made in Haiti - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Made in Haiti

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

19 Juni 2011 | Haïti, Passe Catabois

Gegroet allen!

Zaterdagavond is een belangrijke avond in Passe Catabois want dan is het pizza nicht! Om de week maken of Michael of ik pizza en gaan we gezellig bij elkaar eten. Het is soms een heel gezoek om de ingrediënten te krijgen. We hebben geluk gehad dat Kate, een Amerikaanse vrouw, voorgekookt vlees had meegenomen en dat ligt nog bij ons in de vriezer. Bedankt, Kate! De pizza smaakt er twee keer lekkerder door! Het maken van pizzadeeg is voor mij nog werk in uitvoering. Elke keer probeer ik het net even anders en gelukkig viel het gisteren aardig goed uit. (al zeg ik het zelf). Brood en pizza bakken, leer ik toch nog wat hier in Haïti!

En nu na het eten even wat goors! Mensen met een gevoelige maag moeten even nu ophouden met lezen en leuk wat voor zichzelf gaan doen. Stephan, ga maar even Swamploggers kijken!

Een paar weken geleden kwam er een man naar de kliniek met een vreemde wond op zijn rug. Het leek een soort witte spons die als een soort oog uit zijn rug kwam. Hij had contact gehad met een toverdokter maar volgens hem had het daar niets mee te maken. Ja, geloof je het zelf? De spons bevatte een witte vloeistof, geen pus, en het was een raadsel. De man ging naar huis met antibiotica maar kwam na een tijdje weer terug. Het was nu een grote pussende wond geworden. Anne-Marie wilde hem opnemen voor schoonmaken van de wond maar de man vertrok weer naar huis en zou, als het hem uitkwam, wel weer terug komen.
Na een weekje was hij er weer en op de OK ging het verband van zijn wond. De wond was één grote krioelende massa. Met afgrijzen zagen we tientallen maden rondkruipen in zijn wond! Het schoonmaken was erg pijnlijk dus de volgende dag ging de man onder narcose en konden we de wond goed bekijken. Wat een gore bedoening! Het krioelde overal en toen Esther de wond goed ging bekijken en rond voelen bleken er open verbindingen naar boven en beneden onder zijn huid te zitten. En overal zaten maden. Dikke, vette, witte maden. Uiteindelijk kwamen er 150 maden uit de wond. De dag erna weer de wond schoongemaakt en de maden waren in mindere getalen aanwezig (rond de 50) maar ze waren wel groter geworden! Je zou er zo mee kunnen gaan vissen! En ze zijn nog taaie rakkers ook, bijna niet dood te krijgen. Waterstofperoxide, alcohol, chloor, ze blijven in elk bakje vloeistof lekker doorspartelen! Uiteindelijk lijkt chloor ze nog het beste dood te maken maar dat kun je moeilijk in die wond gieten! Ik heb geen idee of de man deze medebewoners in zijn lijf gaat overleven. Het houdt de wond mooi schoon maar ze eten ook goed weefsel. Misschien redden we het met elke dag maden oogsten. Ik hoop het! Je kunt je wel voorstellen dat we af en toe staan te kokhalzen in ons mondmasker. En je krijgt vanzelf overal kriebels! Maar ook zo zielig voor die man! Hij zegt dat hij ze kan voelen rondkrioelen maar dat kan ook verbeelding zijn. Bedenk je maar eens dat iemand je verteld dat je zoiets op je rug hebt zitten! Erg, erg goor, ik heb er geen ander woord voor!
Zo, ik ga nu even ontbijt maken. Rijstepap, denk ik!

Groeten, Jacqueline

  • 19 Juni 2011 - 20:54

    Kirsten:

    Hi Jacqueline, wat een fantastische belevenissen lees ik weer, iedere keer weer een verrassing wat je hebt meegemaakt. Mooie en verdrietige dingen, het leven kan soms hard zijn.
    Wel een leuke overgang, van de pizza met vlees naar de wond met maden. Weet je dat wij al jaren geleden op chirurgie madentherapie deden op open wonden? Weliswaar steriele, gekweekte maden maar het werkte wel... kan me voorstellen dat het niet al te fris ruikt als het zo lekker heeft gebroeid in de hitte...

    Groetjes,
    Kirsten

  • 20 Juni 2011 - 15:32

    Corina:

    Van de week zijn er viswedstrijden in Renswoude....ze zoeken nog goed aas!

  • 25 Juni 2011 - 22:09

    Stephan En Ciska:

    Zelfs Stephan heeft je maden-verhaal helemaal uitgelezen!!!
    Gaat nu wel 3 afleveringen Swamp/American loggers and 4 x deadliest catch kijken om het te verwerken ;)

  • 27 Juni 2011 - 16:33

    Anne V.:

    Wiiiieeeeehi, kriebels! Verschrikkelijk zeg!

    Las net je andere berichtje over het collectegeld, dat speelt minder in op gevoel maar wel op mijn verstand wat nu zegt: gaaf! Super dat je ook al precies weet waar het voor gebruikt kan worden: prioriteit 'de jeugd heeft de toekomst' denk ik zo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Nesly

19 September 2011

Weer thuis!

11 September 2011

Laatste keer vanuit PC?

11 September 2011

Corrie

08 September 2011

cholera
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 315672

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: