Kiespijn - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Kiespijn - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Kiespijn

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

01 Februari 2013 | Haïti, Passe Catabois

Dag allen,

Het is typisch hoe anders mijn dagritme hier is in vergelijking met in Nederland. Het is nu bijna 06.00 en ik heb de planten rondom het huis al water gegeven, de kippen oud brood gegeven en een handwas staat te weken. Denk maar niet dat ik in Nederland zo vroeg al bezig ben! Daar is het motto: alles wat ik voor 10.00 uit bed ben, is mooi meegenomen! In Nederland wordt de wekker regelmatig op ‘snooze’ gedrukt en hier hoef ik helemaal geen wekker te zetten. Het ritme hier is echt anders. Hier begin ik rond 20.00 al aan bed te denken. In Nederland is dat pas het begin van de avond! Zo wordt een Nederlands avondmens een Haitiaans ochtendmens.

De droogte houdt aan. Afgelopen weekend vielen er een paar druppen maar echt regen hebben we nog niet gehad. Er worden nu veel geitjes en lammetjes geboren maar veel zullen het niet redden. De moeders hebben amper te eten en hebben dus ook geen melk. En zo verliezen de mensen met de geitjes/lammetjes weer een bron van inkomsten. Ik kijk uit over Passe Catabois, tegen de volgende berg aan. Ik kan nu huisjes zien die ik normaal niet kan zien. Door de droogte verdwijnt er veel vegetatie. En daardoor kan men ook steeds minder houtskool maken, een andere manier om geld te krijgen. Regen is zegen, zegt men, en ik hoop en bid echt dat we binnenkort die zegen krijgen.

Vannacht werd ik geroepen voor een jonge man die gisteren werd opgenomen met een kaakontsteking. Waarschijnlijk komt dat door zijn slechte gebit maar het is nu moeilijk om goed te kijken; zijn hele gezicht is zo gezwollen dat hij amper zijn mond open kan krijgen. Als ik naar hem kijk, krijg ik zelf kiespijn. We geven hem antibiotica in de hoop dat de ontsteking minder wordt. Verder kunnen we hier weinig met tandproblemen. En hij zal een kaakholtespoeling e.d. nodig hebben. Ik denk niet dat er in Haïti zoiets te krijgen is. Maar voor hem is nu pijnstilling het belangrijkste. Mannen huilen niet maar hij had zoveel pijn dat hij met dikke tranen rollend over zijn gezicht in bed lag. Wat had ik met hem te doen, arme kerel. Ik heb hem een mengsel van pijnstillers via injectie, zetpillen en opgelost in water gegeven in de hoop dat het iets zou helpen. Toen ik na een uurtje weer ging kijken lag hij gelukkig te slapen. Met opgedroogde tranen op zijn wangen. Gisteren liepen we met hem te geinen dat we zijn hoofd er vandaag af zouden halen. Ik denk dat hij vannacht akkoord gegaan zou zijn! Kies-kaakpijn is zo gemeen! Ik ga nu even mijn tanden poetsen…..

Groeten, Jacqueline





  • 02 Februari 2013 - 00:36

    Fam. Boonzaaijer:

    Hé daar,

    Weer bedankt voor de update en ik hoop met jullie mee voor regen. Over weersafhankelijkheid gesproken !!
    Toen ik je aanhef las dacht ik gelijk: oh....oh....je hebt zelf kiespijn ! Niet dat ik het die man gun, maar jouw gebit was bij de laatste controle toch ook niet helemaal APK ? Maar gelukkig je hebt zelf geen last !
    Hier alles goed, somber weer en erg nat !Wat een tegenstelling met jullie !
    Groejes en hou je haaks !
    Liefs van ons allemaal

  • 04 Februari 2013 - 21:25

    Ciska :

    Weer zo'n verhaal dat alles met elkaar in verband staat:

    Geen regen is geen gras, geen gras geen voedsel voor mama-geit, geen eten voor mama-geit is geen melk voor lammetje......en eindigt in geen inkomen voor de mensen zelf. Misschien moet papa bij Poot maar een donatie van kunstmelk voor de lammetjes regelen!

    Ik hoop dat er ondertussen al wat regen is gevallen!!

  • 04 Februari 2013 - 22:18

    Fam. Boonzaaijer:

    Is in Haitï maandag toch ook wel een beetje dé wasdag ?
    Vandaag zelfs gordijnen gewassen, o.k. het is maar een klein detail maar we krijgen het hier op onze heupen wanneer het een dagje droog en zonnig is !
    Hopen dat jullie wat regen dagen krijgen ! En ff eerlijk, jij om 06:00 uur al aan de gang ? Ben trots op je !!
    liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 315732

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: