model 1982 - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu model 1982 - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

model 1982

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

05 Oktober 2013 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

De opleving van de cholera lijkt mee te vallen. Her en der komt er eentje maar geen 15 tegelijk, gelukkig. Maar prijs de dag niet voor de zon onder is! Door de beperkte middelen en beperkte vrouwkracht doen we alleen de eerste opvang, geven ze de eerste behandeling en zodra ze wat beter zijn dan sturen we ze door naar Port de Paix. Gelukkig is hier begrip voor (jaja, echt waar!) en heeft het nog geen problemen opgeleverd. Mensen snappen dat we beter 100 mensen de eerste hulp kunnen geven dan 10 mensen de volledige behandeling met de middelen die we hebben. Eén cholerapatiënt kan zo 50 liter infuus nodig hebben, van begin tot eind van de ziekte. Alle gevallen komen uit de nabije buurt dus mensen hebben waarschijnlijk hun eigen belang voor ogen. Willen niet dat een ander hun infuus en ORS opmaakt zodat ze zelf niet geholpen kunnen worden!

Beide baby’s van één van de vorige logs zijn terug gekomen voor hun rendez-vous. De baby met de borstpomp is inmiddels zo sterk dat hij zelf aan de borst drinkt. En de borstpomp werd weer keurig terug gebracht! David doet het ook goed. Zijn tante kwam met hem terug en hij is goed aangekomen. De tante wist ook te vertellen dat zij vorig jaar bij mij bevallen was en dat haar baby even na de geboorte op mijn hand gepoept had. Zij kon mij het verhaal in geuren en kleuren vertellen maar bij mij ging geen belletje rinkelen. En dat vind ik dan zo vervelend. Ik kan echt niet alle bevallingen onthouden en zeker niet alle vrouwen, ontzwangerd en al, na een tijd nog herkennen. Ik doe vaak net alsof omdat ik het naar vind dat ik ze ben vergeten! Maar soms helpt een geheugensteuntje en komt alles weer naar boven. En het jammere is dat het vaak de goede gebeurtenissen zijn die je vergeet terwijl de nare dingen zo makkelijk je bij blijven. Maar leuk dat die baby nog jaren zal horen dat hij bij Miss Jaklien op de hand gepoept heeft!

Met de vorige container zijn een heleboel brillen aangekomen die door jullie gegeven zijn. Nogmaals hartelijk dank! Er staat een doos met willekeurige brillen in de dossierkamer en met een briefje van Anne-Marie of van mij mogen mensen een bril uitzoeken. Gewoon opzetten en kijken of je beter kunt zien/lezen. Simpel! Afgelopen week had ik een jonge man op het spreekuur. Hij zit op de universiteit in Port au Prince en was op bezoek bij familie in de zone. Eén van zijn klachten was dus slecht kunnen zien Hij was een vlotte kerel; blits shirt, kekke spijkerbroek, mooie gympen en een stoere ketting om zijn look af te maken. In Port au Prince heb je wel een opticien maar hij koos voor de Passe Catabois methode. Na wat brillen proberen liep hij uiteindelijk weg met model anno 1982; viesbruin gekleurd plastic dik frame en grote glazen. Hij blij maar wat die bril voor zijn imago gaat betekenen……

Groeten, Jacqueline

  • 05 Oktober 2013 - 19:26

    Anne :

    Hahaha, nou wie weet kom je er ooit nog eens achter van die blitse jongeman! Je zult die bril vast niet vergeten, vooral niet in combinatie met...
    En die poephand- het is misschien maar beter ook dat je dat niet allemaal opslaat in je geheugen.
    Fijn dat het met de cholera nog aardig bij te benen is om de mensen eerste zorg te geven, succes ermee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 315558

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: