Dubbele dosis - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Dubbele dosis - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Dubbele dosis

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

21 Juli 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo,

Vanochtend was het even spitsuur. Ik had een jongen gezien die met bed arriveerde omdat hij ‘pa kapab marche/niet kon lopen’ vanwege lage rugpijn uitstralend naar zijn linkerbeen. Ik had hem net met een hoge dosis pijnstilling en rust naar huis gestuurd toen een tweede bed arriveerde met een dame die cholera had. Infuus prikken ging erg moeilijk omdat ze zo uitgedroogd was maar gelukkig kreeg ik er uiteindelijk een lijn in. Mijn zweet druppelde op het bed maar gelukkig deerde dat de mw. niet! Ze kon het wel gebruiken, een beetje ORS! Toen bij die dame het infuus liep en ik het riedeltje ‘geen bezoek, drink veel ORS enz.’ tegen de echtgenoot aan het vertellen was, stopte er een taptap voor het ziekenhuis. Erop lag een jonge vrouw die om 02.00 een baby had gekregen maar de placenta wilde niet komen. Toen ik keek lag de placenta er half uit, nog steeds verbonden met de baby door de navelstreng. Het babymeisje deed het prima maar mama was de moed allang verloren. Stel je voor, eerst bevallen, dan een nacht proberen de placenta eruit te krijgen en dan op een taptap worden geladen voor een reis naar het ziekenhuis. De placenta zat echt nog goed vast en zo hard durf ik niet te trekken. Gelukkig kwam Michael langs voordat hij naar de kliniek ging, dan praat je over goede timing! Hij durft gelukkig wel goed te trekken en van hem leerde ik dat het helpt om de moeder te laten hoesten. Hierdoor perst ze automatisch ook en gelukkig kwam de placenta er met een groot bloedstolsel uit. De vrouw kon zo weer richting huis en was erg dankbaar. Haar familie vroeg hoeveel ze moesten betalen en dat hoor je zelden. Omdat ze het vroegen was het gratis! Was het toch al geweest maar deze vrouw wilde ik echt niet om geld vragen. Met Michael even zitten praten en ik vertelde hem over de eerste patiënt met rugpijn. Dit verhaal klonk hem wel erg bekend in de oren! Hij had dezelfde patiënt eerder in de ochtend rond 05.00 gezien en hem met dezelfde hoge dosis medicijnen naar huis gestuurd! Gelukkig hadden we allebei dezelfde diagnose gesteld maar ik werd wel even pissig! Waarom doen die mensen dat? En nu neemt die jongen met een beetje pech de dubbele dosis van de pijnmedicatie met mogelijk alle gevolgen voor zijn nieren van dien! Nou, boontje komt om zijn loontje zou ik haast denken! Maar prettig is anders!
Joanne is met Anne-Marie tot zondag naar Port de Prince dus ik ben helemaal alleen in het gasthuis, zielig hè? Niemand om vogelspinnen voor mij dood te maken! Dit weekend dienst met achterwacht van Michael. Ik hoop dat het rustig blijft met de cholera. Ik hoop wel op een mooie bevalling, gewoon zo eentje volgens het boekje! Jullie horen het wel!

Groeten, Jacqueline

PS Om jullie gerust te stellen, foto is van een eerdere patiënt. Als een patiënt met cholera arriveert sta ik echt niet eerst foto’s te maken!

• 22 Juli 2011 - 10:39

Liesbeth:

Hoi Jacqueline,

Heel veel sterkte dit weekend alleen! Neem je voor de veiligeheid zo;n machethakmesbijlding mee naarje bed? Ik moet elke x weer lachen om je verhalen. Blijf ze vooral schrijven de komende 56 dagen!! Groetjes, Liesbeth Bos

• 27 Juli 2011 - 17:46

Karin:

Hey collega!!!!! ( zo voelt t nog wel een beetje.....)
    Ik lees je verhalen met een grote grijns op mijn gezicht. Je kan errug leuk vertellen! Het is nu aftelllen tot vertrek terug naar Pays-Bas. Ook vast erg raar om weg te gaan lijkt me. Een ervaring om nooit meer te vergeten!
    Hier in t natte Ede gebeurd niet veel spannends, maar dat kan ook bijna niet als ik je verhalen lees....
    Sterkte nog even met het zweten, transpireren, regen, zon, nog meer zweten, plakken en stinken...Hahaha
    Groetjes Karin