Dubbele dosis - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Dubbele dosis - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Dubbele dosis

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

21 Juli 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo,

Vanochtend was het even spitsuur. Ik had een jongen gezien die met bed arriveerde omdat hij ‘pa kapab marche/niet kon lopen’ vanwege lage rugpijn uitstralend naar zijn linkerbeen. Ik had hem net met een hoge dosis pijnstilling en rust naar huis gestuurd toen een tweede bed arriveerde met een dame die cholera had. Infuus prikken ging erg moeilijk omdat ze zo uitgedroogd was maar gelukkig kreeg ik er uiteindelijk een lijn in. Mijn zweet druppelde op het bed maar gelukkig deerde dat de mw. niet! Ze kon het wel gebruiken, een beetje ORS! Toen bij die dame het infuus liep en ik het riedeltje ‘geen bezoek, drink veel ORS enz.’ tegen de echtgenoot aan het vertellen was, stopte er een taptap voor het ziekenhuis. Erop lag een jonge vrouw die om 02.00 een baby had gekregen maar de placenta wilde niet komen. Toen ik keek lag de placenta er half uit, nog steeds verbonden met de baby door de navelstreng. Het babymeisje deed het prima maar mama was de moed allang verloren. Stel je voor, eerst bevallen, dan een nacht proberen de placenta eruit te krijgen en dan op een taptap worden geladen voor een reis naar het ziekenhuis. De placenta zat echt nog goed vast en zo hard durf ik niet te trekken. Gelukkig kwam Michael langs voordat hij naar de kliniek ging, dan praat je over goede timing! Hij durft gelukkig wel goed te trekken en van hem leerde ik dat het helpt om de moeder te laten hoesten. Hierdoor perst ze automatisch ook en gelukkig kwam de placenta er met een groot bloedstolsel uit. De vrouw kon zo weer richting huis en was erg dankbaar. Haar familie vroeg hoeveel ze moesten betalen en dat hoor je zelden. Omdat ze het vroegen was het gratis! Was het toch al geweest maar deze vrouw wilde ik echt niet om geld vragen. Met Michael even zitten praten en ik vertelde hem over de eerste patiënt met rugpijn. Dit verhaal klonk hem wel erg bekend in de oren! Hij had dezelfde patiënt eerder in de ochtend rond 05.00 gezien en hem met dezelfde hoge dosis medicijnen naar huis gestuurd! Gelukkig hadden we allebei dezelfde diagnose gesteld maar ik werd wel even pissig! Waarom doen die mensen dat? En nu neemt die jongen met een beetje pech de dubbele dosis van de pijnmedicatie met mogelijk alle gevolgen voor zijn nieren van dien! Nou, boontje komt om zijn loontje zou ik haast denken! Maar prettig is anders!
Joanne is met Anne-Marie tot zondag naar Port de Prince dus ik ben helemaal alleen in het gasthuis, zielig hè? Niemand om vogelspinnen voor mij dood te maken! Dit weekend dienst met achterwacht van Michael. Ik hoop dat het rustig blijft met de cholera. Ik hoop wel op een mooie bevalling, gewoon zo eentje volgens het boekje! Jullie horen het wel!

Groeten, Jacqueline


PS Om jullie gerust te stellen, foto is van een eerdere patiënt. Als een patiënt met cholera arriveert sta ik echt niet eerst foto’s te maken!

  • 22 Juli 2011 - 10:39

    Liesbeth:

    Hoi Jacqueline,

    Heel veel sterkte dit weekend alleen! Neem je voor de veiligeheid zo;n machethakmesbijlding mee naarje bed? Ik moet elke x weer lachen om je verhalen. Blijf ze vooral schrijven de komende 56 dagen!! Groetjes, Liesbeth Bos

  • 27 Juli 2011 - 17:46

    Karin:

    Hey collega!!!!! ( zo voelt t nog wel een beetje.....)
    Ik lees je verhalen met een grote grijns op mijn gezicht. Je kan errug leuk vertellen! Het is nu aftelllen tot vertrek terug naar Pays-Bas. Ook vast erg raar om weg te gaan lijkt me. Een ervaring om nooit meer te vergeten!
    Hier in t natte Ede gebeurd niet veel spannends, maar dat kan ook bijna niet als ik je verhalen lees....
    Sterkte nog even met het zweten, transpireren, regen, zon, nog meer zweten, plakken en stinken...Hahaha
    Groetjes Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Nesly

19 September 2011

Weer thuis!

11 September 2011

Laatste keer vanuit PC?

11 September 2011

Corrie

08 September 2011

cholera
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 316017

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: