In de overgang - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu In de overgang - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

In de overgang

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

11 Augustus 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen!

Zo, daar zitten we weer! Jullie in Nederland en ik in Haïti! De reis is voorspoedig gegaan. Na aankomst in Port au Prince op woensdag hebben we een nacht doorgebracht op het project ‘Hart voor Haïti’. Dit wordt gerund door Johan Smoorenburg. Hij werkt al 30 jaar in Port au Prince en het project heeft o.a. een weeshuis, bejaardenhuis en een kerk. Esther en Michael verblijven momenteel in het gastenhuis van Johan terwijl ze wachten op de voortgang van het adoptieproces. Het was erg leuk om Esther, Michael en Levi weer te zien. En voor mijn moeder en Berend, mijn broer, was het een tussenstap naar het leven in Haïti. Hier hadden ze nog even een nachtje airco en de laatste warmwaterdouche! Donderdag vlogen we door naar Port de Paix. Het vliegtuigje zat vol dus de koffers zouden vlot nagestuurd worden met een tweede vliegtuigje. Jaja, niet dus. Uiteindelijk bleek na aankomst in Port de Paix dat de bagage savonds pas zou aankomen. Zonder koffers dus maar vertrokken naar Passe Catabois. Mijn moeder en ik hadden een tas met kleding maar Berend had niets. Dan is het maar goed dat de was in Haïti snel droogt. Gisteren heeft Anne-Marie de koffers op het vliegveld opgehaald maar het was te laat om ze per taptap door te sturen naar hier. Maar volgens de berichten zijn de koffers nu, zaterdagmorgen, onderweg. Ik hoop toch zo dat de kaas het overleefd heeft!

Het is verschrikkelijk heet. De overgang van een Nederlandse naar een Haitiaanse zomer is groot. Afgelopen nacht heeft het rond middernacht een paar minuten geregend en Berend en ik werden erna wakker omdat het zo ontzettend heet was. Dat het zweet met straaltjes van je af loopt is nog even wennen. Ik zie ook veel Haïtianen zweten dus het moet echt heet zijn.
Berend heeft met Rob en de werkers al een mooi begin gemaakt met het straatwerk. Vanaf het ziekenhuis naar de keuken/wasruimte is het na regen een modderbende dus daar komt nu een mooie straat. En arme Berend; zijn klompen zaten in de koffer dus hij moest hier van pure armoede op een stel geleende Crocs aan het straten.
Mijn moeder doet het rustig aan en heeft al indruk gemaakt op Angelait, de enige patiënt in het ziekenhuis op het moment. Vanmiddag mag ik niet zonder mijn moeder terugkomen. Het is erg vreemd, zo’n leeg ziekenhuis. Angelait is al maanden opgenomen met tuberculose en reageert niet op de reguliere behandeling. Ze is erg verzwakt en heeft veel hulp nodig. Normaal komt die hulp van familie maar die heeft zij niet. Hierdoor zal zij de eerste Haitiaanse patiënt zijn die ik ga helpen met wassen. Maar, zegt mevrouw, wassen doen we na de middag want in de ochtend is het water te koud! Lekkere tante!

Groeten, Jacqueline


  • 12 Augustus 2012 - 11:21

    Nadine:

    Heey Jacqueline,

    Wat gaaf dat je moeder en broer zijn meegekomen!
    Bij deze wil ik je heel veel succes wensen daar met het werk en de hitte.
    Juni was al warm... maar laat staan augustus ;)
    Geniet ervan en maak er een hele mooie tijd van met je moeder en broer!

    Groetjes Nadine

  • 13 Augustus 2012 - 14:59

    Fam. Boonzaaijer:

    Hallo,
    Eens kijken of dit bericht wel geplaatst word, want Chiel had zaterdag een heel verhaal geschreven maar toen kregen wij het niet geplaatst.
    Maar goed, mooi dat jullie op je plaats zitten voor de komende tijd en inmiddels wel zullen zijn bijgekomen van de reis ! Wij zijn reuze benieuwd naar een foto van jou samen met (o)mama en (ome) Berend op bv het straatwerk wat al af is. Berend uiteraard compleet met geleende crocs. Heeft (o)ma al ergens een naaimachine gevonden en is ze een nieuwe zomerse outfit voor de mensen daar aan het maken ??
    Zou graag over je schouder meekijken !

    liefs van ons allemaal !
    Cees, Corina, Chiel, Christa en Cas

  • 14 Augustus 2012 - 15:14

    Carolina Wijnen-Liefting:

    Wat leuk om je ervaringen (in een voor mij vreemd land) te lezen...
    Wens je heel veel succes en sterkte daar!!
    Groet, Carolina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 316733

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: