Gedeelde zweet is halve zweet - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Gedeelde zweet is halve zweet - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Gedeelde zweet is halve zweet

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

18 Augustus 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen,

Wat kan een mens zweten! Vanochtend met Berend een schitterende tocht per motor gemaakt. Een rondje door de dorpen hier in de omgeving. Foison, La Fond, Mustique, Dirimi, La Brousse, namen die ik als woonplaats hoor van patiënten maar die qua ligging geen betekenis hadden. Erg leuk om bij al die namen het bijpassende dorp te zien. De verschillen onderling zijn groot. Foison is best groen en ligt in een mooie vallei maar La Brousse is erg droog en kaal. De weg was op bepaalde punten verschrikkelijk slecht. Je moet ook regelmatig door de rivier heen want die kronkelt mooi door het hele gebied heen. We hebben er ongeveer 3 uur over gedaan maar ik denk dat we hemelsbreed een gebied van 15 km hebben bestreken. Het is erg heet maar gelukkig maak je, als je rijdt, je eigen wind. Ik zat tussen de chauffeur en Berend in en was voor en achter nat van het zweet. Maar misschien is gedeelde zweet ook halve zweet?
Halverwege kwamen we nog een mobiele zaaginstallatie tegen. Een wigvormige stellage van hout waar een boom op wordt gelegd. Met een grote trekzaag, die door een man op de grond en een man boven op de stellage wordt heen en weer getrokken, zaagt men zo planken. Het staat mooi op de foto maar helaas lukt het tot nu toe nog niet om foto’s te plaatsen. Ik zal het blijven proberen.

De bonen staan erop! Woensdagavond gepoot en vanochtend, zaterdagmorgen, staan ze al boven de grond! Als ze zo doorgaan dan kunnen we over een maand verse sperziebonen eten! Er wordt hier met name in maart en in oktober geplant dus ik hoop dat augustus niet te heet zal zijn voor de bonen. Maar ze staan op een plek met redelijk wat schaduw en krijgen keurig elke avond water. We zullen zien! Mijn moeder is nu aan het proberen om met overgebleven nasi nasiballen te maken. Het ruikt lekker dus ik hoop dat het lukt!
Ik begrijp dat het bij jullie ook een tropisch weekend is. Geniet van de zomer!

Groeten, Jacqueline

• 22 Augustus 2012 - 11:17

Ciska:

En morgen beginnen mama en Berend al weer aan de terugreis! Hier zijn de temperaturen al weer iets beter, hopelijk bij jou ook! (ook beter voor de pas geplante boontjes)

• 25 Augustus 2012 - 16:14

Anne:

Haha, wat super dat je lekker eigen geplante boontjes hebt! Hoe is het met het groentetuintje? En die nasiballetjes zullen vast gesmaakt hebben! Mmmm..