Hoera, we zijn zwanger! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Hoera, we zijn zwanger! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Hoera, we zijn zwanger!

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

08 September 2012 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Het zwangerschapsspreekuur blijft een bron van inspiratie. En de laatste zwangere lijkt altijd wat bijzonders te hebben. Deze week was de laatste patiënt een dame die met haar man naar het spreekuur kwam. Wat waren ze blij, mevrouw was zwanger! Ze waren twee jaar bij elkaar en dit zou hun eerste kind samen zijn. Hoera! Meneer was 45 en mevrouw was 60. Pardon, mevrouw, HOE oud zegt u dat u bent?? Ondanks uitleg over de menopauze bleven ze stug volhouden dat mevrouw zwanger was. Maakt niet uit hoe oud mevrouw is; als God het wil dan kan ze zwanger zijn. Daar valt natuurlijk niet zo goed tegen te redeneren. Uiteindelijk hebben we het echtpaar op het hart gedrukt om alstublieft terug te komen als het kind geboren is!

De afgelopen dagen zijn trouwens vreemde dagen geweest. Meerdere keren heb ik onder een dikke deken in bed gelegen terwijl ik lag te klappertanden omdat ik het zo koud had. Nee, het weer is hier niet radicaal omgeslagen. Zaterdag begon ik me grieperig te voelen en had overal spierpijn, vooral in mijn rug. Ik kreeg af en aan koorts en daarbij dus de koude rillingen, overgevoeligheid voor licht en de hoofdpijn. Het leek op malaria maar na de stootkuur chloroquine bleef de koorts toch steeds weer opduiken. Dinsdag kwam de huiduitslag waardoor de diagnose dengue werd. Inmiddels zie ik eruit als een roze biggetje. Dengue moet je gewoon uitzieken en gelukkig worden de koortspieken minder. Ik geef de schuld aan de akelige muggen in Port au Prince. Ik was aardig laks geworden met het gebruik van anti-muggenspray maar nu spuit ik weer vol overgave! (kalf, put, verdronken…)

De jongen met de gebroken bovenarm is inmiddels doorgegaan naar Gonaives. Zijn arm werd steeds slechter en hij zal waarschijnlijk zijn arm verliezen. Omdat dit een hoge amputatie incl. de schouder zal moeten zijn door de uitgebreide infectie/schade, is dit een amputatie die wij niet kunnen doen. Ik had hem graag geholpen maar dit ligt niet binnen onze capaciteiten. Voor de familie is dit niet alleen emotioneel moeilijk maar financieel heeft het grote consequenties. De rit naar Gonaives alleen kostte hen al $800 HD.
Ziek zijn/worden in Haïti betekent ook een financiële afweging. Een man komt met een ileus (een blokkade in zijn darmen) en moet naar de chirurg in Port de Paix. De kosten hiervan wegen zwaar op de familie maar ze weten dat, als ze niet naar de chirurg gaan, een begrafenis ook geld zal kosten. Waar haal je het geld vandaan? Het schoolgeld van de kinderen gebruiken? Kan je familie helpen? Of neem je de gok dat het zo’n vaart wel niet zal lopen en neem je je man mee naar huis, op hoop van zegen? Terwijl je het geld probeert te regelen wordt je man steeds zieker en de kans op herstel steeds kleiner. Om hopeloos van te worden.
En dan winden wij ons op over een stijgende ziekenkostenpremie….

Groeten, Jacqueline

• 09 September 2012 - 15:08

Anne :

Oef, Jacqueline! Dat is niet zo fijn! Heel erg veel beterschap toegewenst, je hulp is heel hard nodig, dus snel weer op de been zijn - maar wel pas als je lijf het aankan. En wat een onmogelijke keuzes moeten de Haitianen toch maken, maar toch is het de werkelijkheid...

Groetjes, Anne

• 10 September 2012 - 09:54

Hey,

Even gegoogled maar is dus knokkelkoorts..........echt zo'n woord dat in het rijtje scheurbuik thuis hoort ;)
    Beterschap en stuur even een foto van jou al biggetje!

Groetjes

• 10 September 2012 - 09:54

Hey,

Beterschap en stuur even een foto van jou al biggetje!

Groetjes

• 12 September 2012 - 05:54

Jacqueline:

@ Ciska: Is dat zwangerschapsdementie dat je hebt? Vergeten dat je wat hebt geschreven en berichten dus twee keer plaatsen ;)

• 12 September 2012 - 08:29

Ciska:

Je zou het haast denken ;)

Eerder die nieuwe website van waarbenjij.nu die nog niet optimaal werkt!