Noaberschap - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Noaberschap - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Noaberschap

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

12 September 2012 | Haïti, Passe Catabois

Dag allen,

Net één van de mooiste ‘bedden’ ooit gehad. Ik had eerder al gezang buiten gehoord maar het klonk bijna te mooi om een bed te kunnen zijn. Rond 23.00 werd ik gebeld door Frere Jarl. Er was een bed met een vrouw die was bevallen maar de placenta wilde niet komen. Eenmaal beneden leek het wel alsof er een feest was; zeker 40 mensen hadden meegeholpen met de tocht naar het ziekenhuis. Of door te dragen of door te zingen en dansen. Ze hadden ruim een uur gelopen maar de sfeer zat er goed in. En allemaal aardige mensen. Geen dronkenlappen of mensen die midden in een consult je vragen of je ook even naar de zere buik, waar ze al 4 jaar last van hebben, kan kijken. Op het bed lag Blaise Emiliëne. Ik zag haar in maart voor de eerste keer op het zwangerschapsspreekuur (als laatste patiënt..) en haar knie was toen groter dan haar zwangere buik. Ze werd opgenomen en behandeld voor tuberculose. Ik had haar laatst gezien voor een herhalingsafspraak en toen herkende ik haar bijna niet. In plaats van een zwakke tuberculosepatiënt stond er een blakende hoogzwangere vrouw. Zo schitterend om te zien. En nu is ze dus bevallen van een gezonde baby! Met een beetje moeite kwam de placenta er mooi uit en kon ze weer naar huis. Iedereen verzamelde zich om het bed; 4 mannen om het bed te tillen en de rest kon weer zingen en dansen. Het ritme wordt aangegeven door op een stuk metaal te slaan en door op een grote schelp te blazen. Ik heb altijd gedacht dat het een koehoorn was maar vannacht dus gezien dat het een schelp is. De samenhorigheid kon je voelen. Noaberschap ten top. En zo mooi om te weten dat een eerder zo zieke vrouw nu een trotse moeder is! Voor zulke bedden mag je me elke nacht wel uit bed halen!

Groeten, Jacqueline

  • 12 September 2012 - 06:00

    Marieke:

    Je zou het moeten filmen! Je schrijft beeldend maar dit noaberschap zien en horen moet wel heel bijzonder zijn.

  • 12 September 2012 - 15:58

    Corina:

    Het lijkt me dat je op zoiets moois weer dagen kan teren !Ik moet denken aan dat liedje met de trommel en de fluit, want Blaise Emiliëne heeft een kindje en de vlaggen hangen uit !! :)
    Dikke knuffel, Corina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 316208

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: