Noaberschap - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Noaberschap - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Noaberschap

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

12 September 2012 | Haïti, Passe Catabois

Dag allen,

Net één van de mooiste ‘bedden’ ooit gehad. Ik had eerder al gezang buiten gehoord maar het klonk bijna te mooi om een bed te kunnen zijn. Rond 23.00 werd ik gebeld door Frere Jarl. Er was een bed met een vrouw die was bevallen maar de placenta wilde niet komen. Eenmaal beneden leek het wel alsof er een feest was; zeker 40 mensen hadden meegeholpen met de tocht naar het ziekenhuis. Of door te dragen of door te zingen en dansen. Ze hadden ruim een uur gelopen maar de sfeer zat er goed in. En allemaal aardige mensen. Geen dronkenlappen of mensen die midden in een consult je vragen of je ook even naar de zere buik, waar ze al 4 jaar last van hebben, kan kijken. Op het bed lag Blaise Emiliëne. Ik zag haar in maart voor de eerste keer op het zwangerschapsspreekuur (als laatste patiënt..) en haar knie was toen groter dan haar zwangere buik. Ze werd opgenomen en behandeld voor tuberculose. Ik had haar laatst gezien voor een herhalingsafspraak en toen herkende ik haar bijna niet. In plaats van een zwakke tuberculosepatiënt stond er een blakende hoogzwangere vrouw. Zo schitterend om te zien. En nu is ze dus bevallen van een gezonde baby! Met een beetje moeite kwam de placenta er mooi uit en kon ze weer naar huis. Iedereen verzamelde zich om het bed; 4 mannen om het bed te tillen en de rest kon weer zingen en dansen. Het ritme wordt aangegeven door op een stuk metaal te slaan en door op een grote schelp te blazen. Ik heb altijd gedacht dat het een koehoorn was maar vannacht dus gezien dat het een schelp is. De samenhorigheid kon je voelen. Noaberschap ten top. En zo mooi om te weten dat een eerder zo zieke vrouw nu een trotse moeder is! Voor zulke bedden mag je me elke nacht wel uit bed halen!

Groeten, Jacqueline

• 12 September 2012 - 06:00

Marieke:

Je zou het moeten filmen! Je schrijft beeldend maar dit noaberschap zien en horen moet wel heel bijzonder zijn.

• 12 September 2012 - 15:58

Corina:

Het lijkt me dat je op zoiets moois weer dagen kan teren !Ik moet denken aan dat liedje met de trommel en de fluit, want Blaise Emiliëne heeft een kindje en de vlaggen hangen uit !! :)
    Dikke knuffel, Corina