Meprise - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Meprise - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Meprise

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

31 Maart 2013 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Het is nu Paasmorgen. Een glorieuze dag. Ik wens iedereen een gezegend Pasen.
Net met mijn ouders aan de telefoon gesproken en ik ben blij te horen dat de traditie van rijstepap en eieren op Tweede Paasdag doorgaat. Ik heb zelf één ei en ik hoop dat het niet verrot is. Maar misschien komt er vandaag wel iemand met eieren aan de deur. Rijstepap en ei zal het morgen ook hier in Haïti zijn. Maar op zulke dagen mis ik mijn familie nét even wat meer.

Gisteren werd ik weer bepaald bij het oude gezegde: de mens wikt, God beschikt. We hadden sinds afgelopen maandag een zwangere vrouw, Meprise, liggen met hoge bloeddruk. Ze was 37 weken zwanger maar de baby leek klein. Of ze was minder lang zwanger of de baby was achter in ontwikkeling door de hoge bloeddruk van de moeder. We hebben de verschillende mogelijkheden besproken, ook met Meprise en haar man. Medicatie, doorsturen naar Port de Paix, de bevalling kunstmatig op gang helpen; alle voors en tegens hebben we besproken. Uiteindelijk ging haar bloeddruk niet verder omhoog, ze leek op de medicatie te reageren maar nog steeds bleef het risico van eclampsie. We besloten om tot maandag het effect van de medicatie af te wachten. En om dan waarschijnlijk toch de geboorte op gang te helpen. Ze zou dan 38 weken zijn.
Op zaterdagmorgen werd ik gebeld door Fre Jarl. Ik zag de bui van gezeur over een nieuwe patiënt tijdens de weekendsluiting al hangen. Maar hij had ander nieuws; Meprise had weeën! Toen ik aankwam bij het ziekenhuis was het kleine meiske net geboren. Een klein poppetje van 1.5 kg. Maar ze heeft l’esprit! Oftewel, ze lag om zich heen te kijken alsof ze wilde zeggen: zo, heb ik dit even mooi geregeld! Alsof ze maar zelf besloten had om geboren te worden na het aanhoren van alle discussie aan de andere kant van de baarmoeder. En ze doet het zo goed. Ze neemt de borst en drinkt de extra voeding. En ondertussen houdt ze alles goed in de gaten. Wat een heerlijk meidje. Ik hoop dat ze het goed blijft doen. De bloeddruk van de moeder heeft nog medicatie nodig en het risico is nog niet helemaal geweken. Maar zo mooi dat alles spontaan is verlopen. De mens wikt maar God beschikt!

Groeten, Jacqueline

  • 01 April 2013 - 15:59

    Fam. Boonzaaijer:

    Hallo daar heel ver weg ! (maar toch eigenlijk ook wel weer dichtbij !)

    ik heb toevallig vanmorgen ook de traditie uitgelegd aan de jongens wat betreft de rijtepap en eieren.
    Het leek ze niet echt lekker, vooral omdat er helemaal geen vlees bij zit !
    Christa die alleen "platte eieren" lust was blij dat ik deze traditie niet mee genomen heb van thuis.
    Ach, het is wel lekker voedzaam eten toch ?
    Fijn dat het goed gaat met de kleine l'esprit ! Maar wat een kleintje, 1,5 kilo !!
    Probeer eens wat foto's te plaatsen, zijn nieuwsgierig !

    groetjes van ons allemaal !

  • 03 April 2013 - 13:01

    Alida:

    Hoi Golden Girls,

    hopelijk hebben jullie fijne Haitiaanse paasdagen gehad. Wat fijn om te lezen, dat problemen zichzelf kunnen oplossen.
    Ik heb zelf 2 de paasdag gewerkt. Het was niet zo druk als voorgaande dagen.
    Het etentje met de meiden bij ons thuis is erg gezellig geweest. Gelachen en herinneringen opgehaald.
    Van Cora kreeg ik een foto collage in een lijst met mooie foto''s, uiteraard met Lou Lou en Laafje.
    Hij staat in de kamer en ik kijk er een paar keer per dag naar.Lou Lou is een bekendheid geworden in Nederland. Een soort V.I.P!!!!.Veel mensen vragen naar haar en de organisatie. Ze moest eens weten hoeveel harten ze gestolen heeft.
    Nou, meiden ga zo door met jullie goede werk, ik blijf jullie volgen.

    liefs Alida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 600
Totaal aantal bezoekers 314445

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: