'Russische' invasie - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu 'Russische' invasie - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

'Russische' invasie

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

28 Maart 2013 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Ik heb muziek op de achtergrond aan staan. Afgelopen weekend van Anne, de juffrouw, een USB stick met voor mij nieuwe muziek gekregen. Ruilhandel is belangrijk in Haïti! Het is leuk om nieuwe muziek te horen maar ik doe het nu ook om de herrie buiten te overstemmen. De week voor Pasen is de week waarin de RaRa, een voodoo beweging, erg actief is. Ze blazen op hoornen en trommelen een erg specifiek deuntje terwijl ze rondlopen en af en toe stilhouden om schijngevechten te doen. Ook halen ze zo geld op. De afgelopen paar dagen hoor je het de hele tijd en ik heb er schoon genoeg van. Vooral ook omdat het pijnlijk is om te realiseren dat er mensen zijn waarvoor de dood van Jezus Christus aan het kruis het einde van het verhaal is.

Het is erg druk rondom het ziekenhuis op het moment. Er is een groep van 13 jonge Russische Amerikanen aan het werk. En wat kunnen zij werken! Van zonsopgang tot zonsondergang zijn ze bezig. Er gebeurt o.a. weer van alles op bouw- en elektriciteit gebied. Containers worden opgeruimd en ze waren zelfs aan het afval rapen rondom het ziekenhuis. Ook zijn er muurschilderingen gemaakt. Een paar lagen verf maken zo’n enorm verschil! Geweldig mooi dat ze zo opgewekt met z’n allen bezig zijn. Tien gaan er zaterdag weer weg en drie blijven een week langer. Mooi werk!
En erg grappig om nu naast Creools, Nederlands en Engels ook Russisch in het ziekenhuis te horen

En het heeft weer geregend! Vandaag zou ik met Sandi, Chaneika, Givenslee, en moeder Micheline weer naar het ziekenhuis in Port de Paix gaan voor het HIV programma. Ook Nachelie, een 24 jarige bij ons opgenomen met tuberculose, zou meegaan. Zij heeft ook HIV. Haar dochter van 2 is gelukkig negatief. Maar door de regen kon het gezin van Micheline niet naar ons toe komen. Te veel modder, neem ik aan. Ik hoop tenminste dat ze anders wel gekomen zouden zijn.
Gelukkig had Nachelie extra dagen medicijnen en kunnen we de tocht naar volgende week uitstellen.
Ik weet niet wanneer Micheline wel gaat komen. Gebrek aan goede communicatie is zo’n ellende. Ik kan niet even haar telefoonnummer opzoeken om een nieuwe dag af te spreken. Of een berichtje achterlaten op Facebook! Maar gelukkig leer je hier flexibel te zijn. Als het door regen wat anders wordt dan gepland, tja, het zij zo! Plannen kunnen maken is goed maar plannen kunnen aanpassen is beter!

Groeten, Jacqueline

PS Plenty, mijn pompoenplantkind, doet het goed! Ze wordt groter en kan binnenkort de volle grond in! Volgens Fre Jarl eten kippen geen pompoenplanten. We zullen het zien! Wordt vervolgd...

• 28 Maart 2013 - 22:56

Marjolein:

Hoi Jacqueline!

Heerlijk om je verslag te lezen! Tjee! Is dat al n jaar geleden met die Rara bands..?
    Dat het nu alweer is joh.. Hard muziek draaien maar! Laat maar weten als Evens naar je toekomt ivm geluidsoverlast! Dan heb je 'm overtroffen!

Ik bid voor je en jullie daar! Liefs. Marjolein