Bananenrepubliek - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Bananenrepubliek - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Bananenrepubliek

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

23 November 2013 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen,

Afgelopen week was het een onrustige week voor ons hier in Passe Catabois. Afgelopen maandag werd er door mensen uit een naburig dorp, Beauchamp, de waterleiding bij ons vernield. Dit omdat de mensen daar geen waterleiding hebben en ze zo druk uit willen oefenen om ook waterleiding te krijgen. Het is een jarenlang probleem en iets wat ook zeker opgelost moet worden. Iedereen heeft recht op schoon water. Maar om nu waterleiding bij anderen te vernielen om zelf waterleiding te krijgen, ik ben het er niet helemaal mee eens. Een groot gebied kwam dus zonder watervoorziening te zitten en dat is vooral tijdens de cholera niet goed! Het ziekenhuis had nog wel water maar op woensdag werd ook die waterleiding vernield. Er zit wat waterreserve in tonnen op het dak maar niet veel. De bevolking had echt geen druppel water meer en velen waren aangewezen op rivierwater. Cholerawater dus.
De bevolking was er dus ook niet blij mee, met recht, en als tegenreactie werden er dinsdag wegen geblokkeerd. Op het plein van Passe Catabois is er een weg naar Foison en een weg naar Beauchamp. Beide wegen werden afgesloten door brandende autobanden en een diepe greppel werd gegraven. Al snel stonden er taptaps en vrachtwagens die er niet door konden. Een makkelijk ontvlambare situatie. Dinsdagmiddag kwam er uit Port de Paix een delegatie van de overheid met 2 auto’s vol politiemensen als escorte. En dat zijn geen lieverdjes. Eerst slaan en dan vragen, is hun motto dus toen zij aankwamen was de spanning hoog. Gelukkig hielden beide kanten zich rustig en werd er onder politietoezicht gekeken bij de vernielde waterleidingen. De delegatie beloofde woensdag terug te komen voor reparatie en overleg met de mensen van Beauchamp. De wegversperringen werden weggehaald.
Donderdag, een dag te laat maar goed, kwam de delegatie terug en werd er besloten dat de overheid de verantwoording voor de watervoorziening overneemt van de organisaties die er voorheen verantwoordelijk voor waren. Vrijdag begon het echte reparatiewerk en aan het einde van vrijdagmiddag had een gedeelte van de zone weer water. Voor het ziekenhuis net op tijd; de tonnen waren op één na leeg. Een gedeelte van de zone zit nog zonder water maar dat zal vandaag worden gerepareerd. De oplossing voor water in Beauchamp kan 2 jaar duren, zegt men, maar het is mooi dat er overlegd is en naar een oplossing wordt gezocht. De overheid verantwoordelijk voor het water, ik weet niet of dit uiteindelijk goed zal zijn. Maar voor nu geeft het een oplossing voor een situatie die zo makkelijk uit de hand had kunnen lopen. En dinsdag waande ik mij even echt in een bananenrepubliek. Brandende autobanden, een menigte op het plein, een aantal heethoofden, oproerpolitie in vol ornaat, het zag eruit alsof de revolutie zou beginnen in Passe Catabois! Maar gelukkig escaleerde de situatie niet én is het probleem opgelost. Mèsi Bon Dye!

Groeten, Jacqueline