Ersno - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Ersno - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Ersno

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

02 Mei 2015 | Haïti, Passe Catabois

Dag allen,

De eerste staaroperaties zijn gedaan in ziekenhuis Passe Catabois! Echt geweldig. De resultaten waren wisselend, er waren wat Haïtiaanse ‘kinderziektes’ met de opstart maar het is toch mooi gebeurd! Ook zijn er veel mensen gezien in de polikliniek en er gingen veel mensen tevreden naar huis met een bril op maat. De oogartsen hadden een instrument om brilsterkte te meten dus alle brillen die o.a. jullie hebben gegeven konden nu op sterkte worden uitgegeven. Niet op- en afzetten en kijken of het beter ziet maar echt opgemeten en op juiste sterkte. Een tweede leven voor jullie oude bril. Recycling ten top! Ik denk dat het een geweldig project was en ik hoop dat het in de toekomst wordt vervolgd.

Het verliezen van patiënten is moeilijk. Vooral als je bijvoorbeeld door een opname lange tijd bij hen betrokken bent en een band ontwikkelde. Ersno hebben we onlangs verloren. Hij kwam binnen na een jaar ziek zijn. Een lange magere jongeman met een 9 maanden-buik. Zijn grootste probleem was ascites; vocht in zijn buik. Een duidelijke ziekte als achtergrond voor dit probleem was er niet. Geen hart- of leverproblemen. Tuberculose in de buik is dan het meest voor de hand liggend. Helaas leert de ervaring dat deze patiënten moeilijk zijn te behandelen. Verschillende keren hebben we vocht afgetapt maar het kwam net zo hard weer terug met voor hem veel ongemak. Zijn vrouw was zijn toegewijde verzorgster en samen probeerden we de moed erin te houden. Hijzelf zei een paar keer dat hij hoopte dat er een weg voor genezing was maar dat er, hoe dan ook, maar één weg is; de weg die God met je gaat. Ersno werd niet beter maar werd ook niet slechter. Tot de dag dat hij opeens bloed begon te braken. Door zijn slechte conditie besloten we om af te wachten. De reis naar een ziekenhuis met bloed voor transfusie was teveel voor hem. Zijn vrouw en zus gingen druk aan de gang met het maken van een bouillon die hem kracht zou geven. Hoe zijn vrouw met hem omging, de liefdevolle verzorging, zal ik niet snel vergeten. Ersno braakte nog een keer en overleed daarna. De eerste paar dagen dat ik na zijn overlijden mijn TB-rondje in de ochtend deed, kon ik het niet nalaten om even te kijken naar waar hij al die tijd had gelegen. In Memoriam, Ersno.

Woensdag ga ik voor 3 weken naar huis. Door omstandigheden wat snel maar het is ook lekker om zo vlot weer naar huis te kunnen. En ik hoop maandag 18 mei weer een informatieavond te houden in Ederveen. De locatie wacht ik nog even af maar houd deze datum vrij als je meer wilt zien/horen over mijn werk hier in Passe Catabois, Haïti.

Groeten, Jacqueline


  • 03 Mei 2015 - 15:49

    Corina:

    Tot over een paar dagen, succes met de laatste paar dagen werken en om alles achter te laten ! Tot snel XXX

  • 04 Mei 2015 - 00:39

    Marjolein:

    Hee Jacqueline, wat een verdrietig verhaal.. Wat moet dat moeilijk zijn..
    Ik hoop dat de omstandigheden waardoor je eerder naar Nederland gaat niet ernstig zijn? In ieder geval een hele fijne tijd toegewenst! Weer lekker even opladen en genieten van de luxe!! Fijne reis, ik wou dat ik naar je informatieavond kon komen. Geen overstap in Minneapolis zeker? :P

    Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 315790

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: