Anne - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Anne - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Anne

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

02 September 2012 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Naast een Haitiaanse Christa is er nu ook een Haitiaanse Anne! Allebei mijn nichtjes zijn nu vernoemd. Anne werd afgelopen donderdag geboren. Haar moeder lag al enige dagen in het ziekenhuis met hoge bloeddruk en ze was ruim over tijd. De middelen om de bevalling op gang te helpen leken eerst niet te werken maar uiteindelijk zette de bevalling donderdag toch door. Anne is een pittig ding. Ze valt in slaap met haar moeders borst ferm in haar mond en waag het niet om die eruit te halen! Het is nog even wachten op het normaliseren van haar moeders bloeddruk en dan mag Anne mee naar huis.

Er ligt momenteel ook een 18-jarige jongen met een nare breuk van zijn bovenarm. Ruim twee weken terug is hij uit een palmboom gevallen en erna heeft een Haitiaanse bottendokter hem thuis behandeld. Toen hij bij ons kwam zat zijn bovenarm in een strak verband en was zijn onderarm opgezwollen met blaren. Hij heeft geen gevoel meer in zijn arm, de arm voelt koud aan en hij kan hem niet bewegen. Wij kunnen weinig voor hem doen behalve pijnstilling geven en afwachten. Het kan zijn dat zijn bot verbrijzeld is en dat dit al na de val de bloedvoorziening en zenuwen van zijn arm heeft beschadigd. In principe behandelt de bottendokter een breuk niet verkeerd. Ze geven een strak verband zodat de breuk kan helen, net zoals wij dat doen met gips. Met een simpele, rechte breuk zal het bot zo aan elkaar kunnen groeien. Ook gebruiken ze kruiden, zonder ‘magie’. Bij een wat meer gecompliceerde breuk of een verbrijzeling zal deze behandeling minder goed werken. Als de jongen gelijk na de val was gekomen, dan hadden we hem door kunnen sturen naar een ziekenhuis in Gonaive waar ze röntgenfoto’s kunnen maken en hem waarschijnlijk hadden kunnen opereren. In eerste instantie zouden we hem nu ook doorsturen maar in overleg met de familie blijft hij nu bij ons voor een conservatieve behandeling. En de bottendokter komt ook regelmatig kijken. De arm is minder gezwollen, de blaren drogen op en ik hoop dat hij zijn arm zal kunnen behouden.

Er lijkt een einde te komen aan mijn ei-verzamelwoede. Na de schaarste van vorig jaar zijn er nu voldoende eieren te koop. Met pijn in mijn hart heb ik net ‘nee’ gezegd toen er iemand aan het hek kwam met eieren. Ik heb er 13 in de koelkast liggen dus dat lijkt voor nu wel genoeg. Al weet je het nooit; gisteren moest ik 6 eieren openmaken om 3 goede eieren over te houden! In één zat een mini-kuikentje, nu niet echt een smakelijk gezicht! Nu ik erover nadenk, misschien kan ik beter toch die eieren van net kopen…

Groeten, Jacqueline