Ben je me al zat? - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Ben je me al zat? - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Ben je me al zat?

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

05 April 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo,
Weer even een aantal updates in één keer, het internet hier is zo’n gezeur! Maar goed, niet getreurd, uiteindelijk krijgen jullie ze toch wel te zien.
Het is nu maandag 4 april (gefeliciteerd, Corry!) en we hebben een rustig weekend gehad. Jojanneke is vrijdag uit Passe Catabois vertrokken en met zo’n klein team merk je dat echt, een teamlid minder. Geen nieuwe cholerapatiënten en de ‘oude’ patiënten kunnen we net bijbenen met hun infusie. Wel was zaterdag even spannend. Een patiënt met hoge bloeddruk tijdens haar zwangerschap raakte opeens in een crisis. Door haar eclampsie/zwangerschapvergiftiging moest de baby er met spoed uit. Ik moest de baby opvangen en dat vond ik erg spannend. Wat als de baby het niet goed doet….wat als de baby niet ademt…wat als ik de navelstreng niet goed doorknip en het wordt een bloedbad…wat als…wat als…. De rest van het team is druk met de vrouw dus kan ook niet zo maar even bijspringen. Gelukkig heeft Joanne veel keizersnedenervaring op de OK en zij kan wel een oogje in het zeil houden. Alles ging prima gelukkig. Het is wel lastig met een donkere baby; zij zijn een vreemd kleurtje bij geboorte en worden in de loop der dagen bruin. Ze zien er grauwig uit en je weet dan dus niet of ze blauw of grauw zijn. Nog nooit ben ik zo blij geweest met een schreeuwende baby, huilen is goed! Dan ‘doen’ ze het!
Vandaag was een beetje een fröbeldagje. Veel patiënten met kleine problemen vanuit de kliniek. Ik heb bijv. een urinecatheter verwisseld bij een oude man die toch echt niet begreep dat een geblokkeerde catheter niet goed is. Het leek hem wel makkelijk; geen urine in de zak dus je hoeft je ook geen zorgen te maken over het legen van die zak! Met mijn steenkolencreools goed mijn best gedaan om het principe ‘urineren’ uit te leggen.
Ook bij een vrouw het spiraaltje verwijdert. Zij had al 12 kinderen maar besloot nu na een aantal jaar dat nog zo’n kindje toch best wel leuk was. Het kan ook zijn dat ze een nieuwe man had, dan hoor je toch echt met je nieuwe man ook kinderen te krijgen. Anne-Marie had al langdurig met haar gesproken maar uiteindelijk telt de cultuur meer dan het gezonde verstand. Stond ik weer in het kruis van een vrouw te wroeten, het wordt al heel gewoon!
(het spijt mij een beetje voor de niet-gezondheidszorg-mensen die mijn updates lezen, als het te erg wordt met mijn medische verhalen dat laten jullie dat maar weten!)
Hierna bij een man een stuk kippeveer uit zijn oor gevist, klinkt makkelijker dan het is! Hij hoorde door dat veertje met een soort echo en ze hadden hem verteld dat die echo de geest was van een kind dat hij mogelijk had kwaad gedaan. Hoe verzinnen ze het!? Hij was erg blij toen het veertje eruit kwam en ik hem kon uitleggen dat dát het probleem was geweest en geen geest. Alle kleine beetjes helpen….
Ik heb soms erge moeite met de Haitianen. Zij zijn vaak geen prettige mensen, kunnen erg veeleisend zijn en hun bijgeloof is weerzinwekkend. Ik weet het, het klinkt niet aardig maar je ziet zoveel nare dingen. Een 14-jarig meisje bijv. werd binnengebracht. Enorm opgezwollen door vocht in haar hele lichaam en een opgezwollen buik zo groot als een 9-maanden zwangerschap. Haar vader was een voodoodokter en hij had bij haar een soort inwijdingsritueel gedaan. Waarschijnlijk heeft hij hierbij schadelijke kruiden gebruikt en hierdoor was zij zo ziek. De moeder staat er schaapachtig bij en ik wou haar wel een flinke schop verkopen. Ik zou erg verbaasd zijn als dit kind het gaat redden, haar nieren zijn verwoest, haar hart kan het niet aan, alles ‘moedwillig’ veroorzaakt in naam van voodoo.
Ik ben ook erg benieuwd wat de uitslag van de verkiezingen gaat aanrichten. De machetes zijn uitverkocht dus ik ben mijn kruissteek alvast aan het oefenen; kan ik mooi netjes een afgehouwen armpje er weer aanborduren. Bloemetjesrand en klaar! Gelukkig zitten we niet vlak bij Port au Prince dus ik hoop dat hier relletjes uitblijven. Jullie zien waarschijnlijk meer op tv dan dat ik hier meekrijg. Maar als je een woeste Haitiaan langs zie lopen met een mooie bloemetjesrand op zijn bovenarm dan weet je dat ik hem net even in elkaar heb gezet, klaar voor een volgende rel!
Groeten, Jacqueline

  • 05 April 2011 - 21:51

    Corina:

    Ik dacht dat wij afwisselend werk hadden ! Maar jij doet ook lekker mee.....ze hebben wel mooie containers staan. Erg leuk om even wat foto's te zien. Ik hoop dat je snel aan de warmte zal wennen.
    Blijven drinken............

    groetjes, Coribbna

  • 06 April 2011 - 06:36

    Marja:

    Hoi Jaqueline,

    Wat leuk om al deze verhalen te horen. Ik zie jouw gezicht al helemaal voor mij zoals je alles omschrijft. Je bent echt wel in een totaal andere wereld beland. Hoe gaat het wat betreft het eten? Is dat een beetje te doen of ben je al kilo's afgevallen. (ze zullen er vast geen mac donalds hebben)Ik kan mij voorstellen dat je lichaam daar ook aan moet wennen.
    (andere eten bedoel ik niet het missen van de mac)
    Pas goed op jezelf en liefs van de van Laartjes

  • 06 April 2011 - 06:59

    Kirsten :

    Hey J!
    Nu keek ik gisteren tv en dacht ik even een man in beeld te zien met een bloemetjesrand op zijn bovenarm......het zal toch niet??
    Wat een indrukwekkende verhalen zeg, wat zou je ervan zeggen om een leuk boek te gaan schrijven bij terugkomst?
    Die foto's... sommige mooi, sommige weerzinwekkend ( en ik heb al heel wat wonden mogen zien, maar die poliep... aaaaah!)
    Succes en zet em op!
    groeten uit Apeldoorn


  • 06 April 2011 - 07:02

    Ciska:

    Salut, Ca va?
    (jaja, ik ben ook nog steeds bezig met Frans, lijkt het creools op toch).

    Leuk om nu ook wat foto's te zien.....en de verhalen mogen wel wat minder medisch hoor ;)

    Groetjes Cisaka

  • 06 April 2011 - 21:20

    Geurtje:

    Hee deere,
    Wat maak jij veel mee zeg.
    En je bent er nog maar net.
    Ik heb diepe bewondering voor je,
    en ik zal niet meer klagen als ik het een keertje warm heb tijdens zumba !
    Hou je taai !!
    Liefs uit Renswouw

  • 15 April 2011 - 19:59

    Sonja (AOA):

    Hey Jacqueline,

    je maakt wel erg veel mee zeg. Je ben nu echt een all-round vpk (of bijna dokter).
    Leuk om al je belevenissen te volgen.
    Pas goed op jezelf.

    Groetjes Sonja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Nesly

19 September 2011

Weer thuis!

11 September 2011

Laatste keer vanuit PC?

11 September 2011

Corrie

08 September 2011

cholera
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 317252

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: