sectio - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu sectio - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

sectio

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

16 April 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo daar,

Het is een pittig weekendje geweest. Na mijn vorige niet-medische update wordt dit toch weer een beetje een medisch verhaal. Iedereen die dat niet wil horen moet nu even wegkijken……
Ja, is er nog iemand? Hier gaan we dan;

Zaterdag kwamen er weer cholerapatiënten binnen en dat vereist weer de nodige infuuswisselingen. Het is wel dankbaar werk, na een uurtje ruime infusie zie je ze zo voor je ogen opknappen. Sommigen hebben even de tijd nodig maar soms is het wonderbaarlijk. Uitgeput en uitgedroogd met holle nietsziende ogen komen ze binnen en na 45 min. zitten ze soms al weer crackers te eten. Na een nacht onderbroken met infuuszakwisselingen zouden we zondag even snel de ronde doen en daarna naar de kerk. De rest van de dag hoopten we lekker rustig aan te kunnen doen. Dat ging dus niet volgens plan!
Halverwege onze ronde werd er een zwangere dame op een bed binnengedragen. Het halve dorp erom heen en allemaal hadden ze wat te zeggen. Uiteindelijk zou de zwangere vrouw maagpijn hebben máár niet aan het bevallen zijn. Toch maar even de buik gecontroleerd en toen hoorde ik 2 hartjes kloppen. Dat was even een verrassing voor de mama en papa, dit was namelijk zwangerschap nr. 11! Mw. had wel een erg harde buik maar geen weeën.
Nadat Michael de vliezen had gebroken kwam de bevalling op gang maar mw. kreeg zo goed als geen weeën. Het starten van oxytocine, een weeenopwekker, is wat bemoeilijkt door het feit dat de oxytocine in 2006 al verlopen is en de werking niet goed voorspelbaar is. En toen we voelden hoeveel ontsluiting de dame had, bleek er in plaats van een hoofdje een voetje te zitten! Na enige tijd werd de eerste zoon, een hulk van een baby, geboren en dachten we dat de problemen achter de rug waren. Dus niet… Het tweede zoontje daalde goed in maar mw. kreeg geen weeën meer. De hartslag van het kindje ging naar beneden en er moest haast gemaakt worden. Met de vacuümpomp werd na veel stress de baby geboren, een klein knap jongetje. Alle twee de kinderen deden het uiteindelijk goed en het wachten was op de placenta. Die placenta kwam dus ook niet vanzelf. De vrouw kreeg heftig bloedverlies en uiteindelijk moest Michael de placenta met zijn hand verwijderen. Zonder verdoving. Niet prettig maar het redde wel het leven van die vrouw. De zus en man van die vrouw zaten met grote ogen en de mond open verschrikt toe te kijken. Het is al een beetje vreemd voor een Haitiaanse man om bij de bevalling te blijven, dat is toch meer vrouwenwerk. Na de bevalling kwam de man zeggen dat zijn vrouw over twee maanden naar de kliniek zou komen voor een sterilisatie. Ik denk dat hij niet nog bevalling mee wil maken! Geen dertiende kind daar dus!
Na alle stress zaten Michael en ik even een beetje lacherig na alle spanning een sigaretje te roken (jaja, ik zou stoppen maar dat lukt me tot nu toe nog niet….) en zouden erna de patiënt gaan zien die tijdens de bevalling binnen was gekomen. Ik voel me nu een beetje schuldig want wie ik dacht dat de patiënt was, was eigenlijk de zoon. Ik had de zoon gezien en dacht: ‘die ziet er niet zo ziek uit, die kan wel wachten.’ Toen ik de échte patiënt al hijgend en puffend op de stoep zag zitten, kreeg ik weer haast. Hij had een heftige astma-aanval. Gelukkig reageerde hij goed op vernevelen etc. maar toch vond ik het vervelend. Niet dat ik tijdens de bevalling tijd had gehad maar mijn eigen sigaret had wel even kunnen wachten!
Hierna bleef patiënt na patiënt binnendruppelen. Van maagklachten tot motorongeluk, het leek wel open dag! Wel erg leerzaam en ook wel schik gehad!
Gelukkig konden we ‘savonds wel even lekker zitten en met een koud drankje de dag doornemen. Gelukkig kunnen we het met z’n vieren goed met elkaar vinden en zitten qua humor op dezelfde lijn. Goed gezelschap is vooral nu goud waard!

Groeten, Jacqueline


  • 16 April 2011 - 06:53

    Janienke:

    Zo te lezen ben jij van alle markten thuis!
    Niets lekkerder na een bevalling ff genieten van een sigaretje ach en de rest kan wel ff wachten hoor...
    Maar goed dat je ff tussendoor dus hebt gezeten anders had je daar geen tijd voor gehad
    Maar zo ondertussen draai jij nergens meer je hand voor om
    'Nog wat wij hebben hier in de apotheek veel oude medicijnen die terug komen waaronder ook xylocaine en zo zal ik die maar naar jou sturen??
    Die van jullie is nog veel langer verlopen
    Nu gaat alles ergens anders naar toe jammer dat je te ver zit om met een vrachtwagen spullen te komen brengen anders zou ik het doen
    Je hebt er weer mooie foto's op staan trouwens!
    Fijn dat je leuke mensen om je heen hebt die heb je nu hard nodig!!

    Heel veel lieve groetjes van ons

  • 20 April 2011 - 09:26

    Karin:

    Hey (oud) collega!
    Jeetje wat kan jij schrijven zeg!!!! Alle respect. Ik heb er erg om gelachen maar ook wel spannende verhalen zeg. Ik benijd je niet geloof ik. Wel een super ervaring man. Jou laten ze in Nederland straks niet snel meer schrikken......hahaha
    Hier gaat alles gewoon door. We zijn met de afdeling inmiddels verhuisd en proberen ons plekje te vinden. We staan nog wel wat krap maar ach wat is krap nadat ik jou verhalen heb gelezen..... Klagen is dan wel het laatste wat wij mogen doen!
    Het is hier stralend weer de hele week. Een graadje of 22. Heerlijk!
    Jane is pas bevallen van een gezonde dochter. Lois Rome ( met een streepje op de e, maar ik weet niet hoe dat moet hahaha).
    Verder weinig nieuws onder de zon.
    Ik kijk uit naar nieuwe verhalen want het is leuk om te lezen.
    Hou je taai, pas goed op jezelf!!!!!

    groetjes Karin

  • 20 April 2011 - 14:31

    Francijn En Anton:

    Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Klopt het dat je jarig ben?
    Wij (ouders AM) lezen je verhaal met plezier.
    Fijn dat je daar helpt, heel flink wat je allemaal moet doen.
    veel groeten van ons,
    Anton en Francijn Wessels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Nesly

19 September 2011

Weer thuis!

11 September 2011

Laatste keer vanuit PC?

11 September 2011

Corrie

08 September 2011

cholera
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 317256

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: