Tweede van zijn klas - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Tweede van zijn klas - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Tweede van zijn klas

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

30 September 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Vanochtend gaf de thermometer voor het eerst in lange tijd een temperatuur onder de 30’C aan! Het was om 08.00 maar liefst een koele 29’C! Al meer dan een week hebben we dreigende wolken en onweer in de verte maar echt regenen wil het nog niet. Oktober is voor veel mensen een maand om te planten/zaaien dus regen zou geweldig zijn. Maar het wil niet vallen. Gisteren hadden we een minibuitje en daar is het vannacht mooi van afgekoeld. Maar we zitten nu om 10.30 alweer op 32’C. Als het boven de bergen onweert achter grote regenwolken is dat een indrukwekkend gezicht. Als mens voel ik me dan heel klein. Wat een machtig schouwspel.

Mensen die deze weblog regelmatig hebben gelezen, kunnen zich misschien de ‘twee kleine paardjes’ nog herinneren. Ze werden 22 april geboren en waren een klein wonder. De moeder had zwangerschapsvergiftiging en is lange tijd erg slecht geweest. Ook leek er weinig hoop te zijn voor de baby. Ze is tegen verwachting goed bevallen en herstelde redelijk goed. En tot onze verrassing beviel ze niet van één maar van twee baby’s! De baby’s kregen als bijnaam ‘ti cheval’ en ‘lot cheval’. (klein paardje en ander paardje) Dit omdat de hartslag van de baby via de doppler klinkt als een paard in galop. En die bijnaam is blijkbaar blijven hangen! Ik kreeg in mijn dienst een meisje met iets in haar neus. De moeder begroette me enthousiast en vroeg of ik haar nog herkende; ze was de tante van ti cheval en lot cheval! Heerlijk, toch? Via haar gevraagd of de moeder met de twee jongens langs kon komen. Ik zou ze graag weer zien. En afgelopen donderdag kwamen ze langs. Moeder is bijna onherkenbaar nu ze ontzwangerd is en al het vocht door de zwangerschapsvergiftiging kwijt is. En de twee jochies zien er goed uit. De afgelopen week zijn er een aantal verdrietige dingen gebeurd en een knuffel met deze twee wonderkinderen was net wat ik nodig had om moed en hoop te blijven houden.

Nesly is trots zijn eindrapport komen laten zien. En hij doet het goed! Ik begrijp van het rapport dat je maximaal 1500 punten kunt halen en hij heeft er 992. Hij is de tweede van zijn klas, prima dus! Hij ziet erg uit naar zijn volgend schooljaar. Ze hebben vakantie van juli tot en met september, een lange drie maanden dus. Zijn broertje en zusje doen het ook goed op school. Alle drie kunnen ze naar school door het geld dat door jullie is gegeven. Ik wil iedereen bedanken die geld heeft gegeven, persoonlijk of via de rekening . ( Rekening nummer is 103767258 t.n.v. de diaconie HHG EDERVEEN. Bij betalingskenmerk Haïti/ J v.d. Weerd vermelden. ) Door jullie vrijgevigheid kunnen nu o.a. deze kinderen naar school. Zonder jullie sponsoring zou ik hier niet kunnen werken, kan ik mensen hier niet financieel blijven ondersteunen, zo simpel is het. Elke gift is meer dan welkom. Hartelijk dank!

Groeten, Jacqueline

• 02 Oktober 2012 - 18:41

Anne :

Wat super fijn dat Nesly zo trots is! En wat goed dat mensen uit NL zorgen dat hij naar school kan, met Jacqueline ben ik u daar ook dankbaar voor.. ;-) Worden we blij van, net als dat jij misschien ook wel blij wordt van wat koelere lucht, hihi!