Vrije zaterdag - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Vrije zaterdag - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Vrije zaterdag

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

24 Februari 2013 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Weer een hete dag hier en sneeuw voor jullie! Kijk allemaal uit, mocht je de weg op moeten! Gisteren is hier een ongeluk gebeurd met een vrachtwagen waar in de open bak mensen worden vervoerd. Daar passen dus heel wat mensen in! Frere Jarl belde om 13.00 dat het ongeluk gebeurd was en dat mensen op weg waren naar het ziekenhuis. Nu zitten we officieel dicht op de zaterdag maar welke keuze heb je? Eén van eerste twee patiënten was een wat oudere vrouw met schaafwonden en een pijnlijke heup. Tijdens het navragen zei ze dat ze me goed kende; het bleek één van ‘mijn’ diabetespatiënten te zijn. Ik herkende haar niet maar daar praatte ik maar omheen..
Met haar viel alles gelukkig mee.
De andere patiënt was er slechter aan toe. Hij had waarschijnlijk een schedelbasisfractuur en een bloeding in/rond zijn hersenen. Voor hem is er hier in Haïti weinig hoop. Hij had alle symptomen van ‘onthersenen’, een stervend brein. Ook in de grotere ziekenhuizen kunnen ze weinig voor hem betekenen. Verdere diagnostiek kan de diagnose bevestigen maar een behandeling is er niet. En daar sta je dan. Het gevoel van onmacht is niet te beschrijven. Ik gaf hem sedatie en pijnmedicatie iv maar verder kon ik niets doen. Toen zijn vrouw kwam, legde ik alles uit. De mate van acceptatie in Haïti is bewonderingswaardig. In een situatie waar weinig hoop is, accepteren ze dat. ‘Zo de Heere wil’ is een term die we vaak gebruiken om uit te leggen dat we als medici niets kunnen doen. Het is in de Hand van God. En de mensen begrijpen en accepteren dat. Uiteindelijk is de patiënt wel naar Port de Paix gegaan. De chauffeur van de truck, ook een vriend van de patiënt, nam verantwoording voor de behandeling van de patiënt en regelde een ambulance om de man naar het andere ziekenhuis te vervoeren. Dit is gebruikelijk in Haïti. Als de man overlijdt, dan betaalt de chauffeur ook voor de begrafenis. In een land zonder verzekeringen is dat niet zo’n slecht gebruik.
Ondertussen druppelden er nog meer patiënten binnen. Met elke motor of auto die het terrein op kwam, was er iedere keer de spanning; wat zit daar in? Maar gelukkig viel het verder mee. Schaafwonden en mogelijke breuken maar geen grote verwondingen. Cora en Alida deden geweldig werk als trauma-verpleegkundigen. Om een uur of vier was alles weer rustig. Lekker, zo’n vrije zaterdag….

Giften van de mensen hier blijven mij ontroeren. Er ligt een jongetje met anemie in het ziekenhuis en de familie heeft het niet breed. Maar vanochtend komt de moeder naar mij toe en vraagt of ik aardappelen eet. Inderdaad, die eet ik, maar ik zeg dat ze die beter zelf kan eten met haar gezin. Daar wil ze niets van horen. Het is een cadeau uit dankbaarheid en die mag/kun je niet weigeren. Even later duwt ze me een zak in de handen. Zoete aardappelen, twee grote citroenen en een grote hoeveelheid groene erwten. Uit eigen tuin. Geen enkele Nederlandse taart, zelfs geen mokkataart van Voorthuizen, geen welgeschreven bedankbrief, heeft me en zal me ooit zo raken als een zak vol groenten hier.

Groeten, Jacqueline

  • 24 Februari 2013 - 18:32

    Fam. Boonzaaijer:

    Hé Jacqueline,

    Weet je nog dat we wel eens samen ER (volgens mij heette het zo...?) op televisie zagen, alleen liep het daar vaak goed af. Zo anders bij jou in de praktijk, roeien met de riemen die je hebt, maar ik zou wensen dat je soms wat meer riemen had !
    Sterkte, moed en wijsheid toegewenst met alles wat op je pad komt !

    groeten: Corina

  • 24 Februari 2013 - 18:39

    Fam. Boonzaaijer:

    Hallo tante Jacqueline,

    Leuk om weer een bericht van jou te lezen, al is het wel erg wat er gebeurt was. Wij hebben nu de laatste dag van de voorjaarsvakantie achter de rug. Mooi dat je van die vrouw groenten hebt gekregen, eet smakelijk ! wat ga je ervan maken > Hier in Nedeland gaat alles o.k. ! Wel jammer dat de vakantie voorbij is, alleen Christa heeft zin om te gaan.
    Het allerbeste daar en de groeten van Chiel en Cas


  • 24 Februari 2013 - 18:46

    Christa:

    lieve tante Jacqueline,

    hoe gaat het daar ? Is het erg warm ? Mama heeft net je verhaal voorgelezen, gaat het voor de rest goed behalve het ongeluk dan ? Bij ons ligt er sneeuw, papa is net weer gaan strooien. Hij hoeft niet te schuiven want het is maar een heel klein laagje. Dus alleen zout strooien.
    Ik heb zin om morgen weer naar school te gaan. Heb je Anne al vaak gezien in Haiti? Wil je haar de groeten doen als je haar ziet.

    groeten en een dikke lebber van Christa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 316208

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: