Sandi - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Sandi - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Sandi

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

05 Maart 2013 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Regen! Heel veel regen! Sinds zondagochtend 05.00 t/m maandag heeft het flink geregend. Hartstikke mooi! De modder en de kou neem ik graag op de koop toe. Gisteravond wel een keteltje water gekookt om de ergste kou van het water om me mee te wassen af te halen. En mijn geïmporteerde pantoffels doen weer goed dienst. Maar het is ook wel lekker om niet, zoals normaal elke ochtend, de planten in de tuin water te hoeven geven. Ik word regelmatig aangesproken over mijn kokosnoten. Ik probeer onder andere de kokosnotenplanten Nederlands op te voeden. Niet elke dag een plens water maar een paar keer in de week een flinke emmer water. De Haïtianen denken dat dat niet goed is en de mensen die hier op het terrein de schapen hebben lopen, proberen me advies te geven. Mijn motto “planten weten dat ze in Haïti staan en niet elke dag water kunnen krijgen” horen ze hoofdschuddend aan. Maar de planten gaan niet dood! Planten zijn net als kinderen; je verwent ze snel! Over kinderen gesproken; ik heb mijn favoriete kind uitgepoot in een grotere pot. Het is een pompoenplant en zij heet Plenty (meer dan genoeg) in de hoop dat ze haar naam eer aan gaat doen. Samen met Hassan, de gekko/salamander die achter mijn voordeur woont, begroet ze me als ik thuis kom. Kijk, er zijn vrouwen die als ze ouder worden een kudde katten nemen. Ik ben tenminste origineel!

De afgelopen week twee keer naar het ziekenhuis in Port de Paix gereden met een vrouw en haar drie kinderen. Sandi, een meisje van 3 jaar, kwam in de kliniek twee weken geleden. Ze was ziek en knapte niet op met antibiotica. De HIV-test bleek positief te zijn. Ze heeft een zus van 7 jaar, Chaneika, en een broertje van 7 maanden, Givenslee. Haar vader is overleden. Het hele gezin, ook de moeder, Micheline, blijkt HIV positief te zijn. We hadden er al op gerekend maar toen de uitslagen kwamen was het toch even slikken. Chaneika oogt gezond en is ‘al’ 7 jaar oud geworden zonder problemen en Givenslee is een tevreden dikke peuter met oog voor alles wat beweegt. Maar dus allemaal hebben ze HIV. Het waren 2 lange dagen van wachten, testen, gesprekken en weer wachten. Aan het einde van de dag was iedereen, inclusief ik, helemaal kapot. En vooral Sandi had het zwaar. Op een gegeven moment was ze zo moe dat ze zittend op een metalen klapstoel in slaap viel. Ik zal proberen de foto bij te voegen. Het HIV programma van het ziekenhuis in PdP zal ze blijven begeleiden maar de reis er naar toe blijft een probleem. Ze wonen ver weg en met 3 kleine kinderen op de motor is niet te doen. Wij zullen ze dus moeten blijven helpen.
Op het grote probleem dat HIV/AIDS veroorzaakt in Haïti is de hulp aan deze vier mensen maar een druppel op de gloeiende plaat. Toch weet ik zeker dat dit gezin niet toevallig op ons pad kwam. En elke druppel telt. Maar hen helpen kost geld. Ik hoop dus ook van harte dat jullie ons werk hier blijven steunen. Niet alleen in gebed maar ook financieel. Dit kan door geld te geven via rekeningnummer is 103767258 t.n.v. de diaconie HHG EDERVEEN. Bij betalingskenmerk Haïti/ J v.d. Weerd vermelden. Hartelijk dank!

Groeten, Jacqueline

• 05 Maart 2013 - 23:22

Jacqueline Van De Weerd:

Helaas niet gelukt om foto te plaatsen dus die houden jullie te goed!

• 07 Maart 2013 - 14:33

Corina:

Hé Lientje,

Jammer dat je de foto's niet hebt kunnen plaatsen, maar je schrijft beeldend, dus ik heb "de foto" aardig voor ogen. Ik denk dat mama je wilt gaan evenaren met de pompoenenteelt, die gaat met dit mooie weer weer helemaal los !We hebben heerlijke lentedagen achter de rug, van het weekend weer natte sneeuw, dus aan variatie ontbreekt het niet. En 's avonds weer langer licht, dus de jongens kunnen nog lekker even buiten spelen 's avonds na het eten.
    Het ga je goed, veel zegen op je werk toegewenst !
    dikke kus van je zus !

• 11 Maart 2013 - 05:46

Alida En Cora:

Hoi Jaqueline.

Hier een berichtje van de diva's in de nachtdienst. Hier weer alles zoals het in de ziekenhuizen gaat, scores en bladiebladiebla. Wij zijn nog niet helemaal geland in Nederland maar moeten het gewone leven hier weer oppakken. Een been staat nog in Haiti. Je begrijpt dat onze liezen wel pijn doen van zo'n spagaat.
    De terug reis is soepeltjes verlopen. Is het bij jullie al wat droger?
    Hoe is het met onze kinders, zoals Laafje en Loulou? We praten over en denken nog dagelijks aan jullie. Onze foto's worden met verwondering bekeken.
    Wij hebben het bericht van Anna inmiddels ontvangen en gaan onze uiterste best doen om de medicijnen te bemachtigen.
    We hebben het enorm naar onze zin gehad en we stralen gewoon als we vertellen over jullie en de kliniek.
    We willen jou en Anna nogmaals bedanken voor de leuke en leerzame tijd. Wil je dit ook doorgeven aan Anna.
    Ons mailadres is lgnoordzij@hetnet.nl mochten jullie nog medicijnen of spullen nodig hebben dan mag je gerust mailen.

Heel veel groetjes en bladiebladiebla van Alida en Cora