Aardbeving - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Aardbeving - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Aardbeving

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

11 Oktober 2018 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Het was schrikken, de zondagmorgen om half 3. Ik kreeg in Nederland bericht dat er een aardbeving was geweest in onze streek, het noordwesten van Haïti. Degene die het me vertelde woont in Port au Prince. Ze had de aardbeving daar gevoeld maar er was daar geen schade. Mijn grote zorg werd op dat moment hoe de situatie was in het noordwesten. Het epicentrum van de aardbeving was boven Port de Paix, vlak bij ons dus. Gelukkig kreeg ik al snel berichten uit Passe Catabois dat de aardbeving daar weinig schade had aangericht. Anne-Marie vertelde dat iedereen erg geschrokken was maar er waren geen gewonden en geen schade aan de huizen en het ziekenhuis. Er waren nog een aantal grote naschokken maar al met al viel het qua schade erg mee in Passe Catabois. In Port de Paix en Gros Mont, een stad meer inlands onder Port de Paix, was de situatie heel anders. Daar zorgde de aardbeving voor veel schade aan de huizen en vielen veel gewonden en een aantal doden door ingestorte huizen en vallend puin. De schatting nu is dat er tenminste 12 mensen zijn overleden en 188 mensen zijn gewond geraakt.

Maandag reisde ik terug naar Haïti en op dinsdag kwam ik aan in Port au Prince. Onderweg naar Port de Paix kwam ik door Gros Mont en op eerste gezicht viel de schade erg mee. In Port de Paix is dat net zo. Het lijkt allemaal mee te vallen maar veel mensen zijn thuisloos doordat de aardbeving een deel van of het hele huis heeft beschadigd. Geen grote wegvaging van de huizen maar genoeg schade om het onbewoonbaar te maken. Veel mensen zijn naar familie in het buitengebied gegaan, scholen zitten dicht. Op straat lijkt alles hetzelfde, de markt is als normaal. Maar als je met de mensen praat dan hoor je de problemen.

Ik bezocht Julianie, een vrouw in Port de Paix die ik ken van haar zwangerschap twee jaar geleden, omdat ik hoorde dat ze gewond was geraakt. Ze vertelde dat ze tijdens de aardbeving terug in huis was gegaan voor het halen van één van haar kinderen en dat een groot stuk beton op haar been was gevallen. Haar onderbeen lijkt gebroken en ze heeft een nare wond. Naar het ziekenhuis wil ze niet, ze gelooft meer in behandeling door kruiden en in een lokale bottendokter. Omdat het huis onbewoonbaar is ligt ze nu in de hut waarin ze voorheen kookten. De inschatting van 188 gewonden door de aardbeving is onbetrouwbaar. Hoeveel mensen zullen net als Julianie thuis liggen zonder dat 'men' het weet?

Het is een aantal dagen na de aardbeving nu. De inventarisatie van de schade is nog gaande. En de schrik is nog niet over. Verschillende mensen vertellen mij dat ze bij elk hard geluid naar buiten vluchten in angst voor nog een aardbeving. “Bij elke passerende vrachtwagen ren ik naar buiten” vertelde een man. Vergeleken met de aardbeving in 2010 valt deze aardbeving mee. Maar erg genoeg om te zorgen voor veel problemen. Psychisch, lichamelijk en financieel leed voor veel mensen. Weer een klap voor dit land.

Groeten,
Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1111
Totaal aantal bezoekers 315476

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: