Acts of kindness - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Acts of kindness - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Acts of kindness

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

06 Maart 2020 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Acts of kindness, een Engelse uitdrukking die vertaald als; aardige gebaren, handelingen uit goedaardigheid. We hebben ze allemaal nodig, deze aardige gebaren en soms maken ze een grote indruk, soms komen ze uit een onverwachte hoek.

Het is het midden van de nacht en er komt een patiënt naar het ziekenhuis. Hij komt uit de buurt dus er komen mensen om te kijken hoe het met hem is. Een aantal mannen komen met een borrel op en met veel bombarie naar het ziekenhuis. Ik wijs ze erop dat het niet de tijd en de plek is voor wilde gesprekken en de muziek van hun motor mag uit. Ze pikken het goed op en de rust keert weer. De ochtend erna komt de broer van de wachter van het ziekenhuis in de kliniek. Hij vertelt mij dat hij vanuit het huis van de wachter de popi-jopi mannen had gehoord die nacht. “Ik heb een matje gepakt en ben in de wachtkamer gaan liggen.” zegt hij. “Als ze het jou lastig zouden hebben gemaakt, dan kon ik je helpen.” Hij heeft hartfalen en loopt al wel tegen de 70. Een goedaardige handeling.

Een jongetje is geopereerd en na de operatie volgen er complicaties waardoor hij langer dan gepland moet blijven. Een hele opgave voor vader en moeder die nog 12 (ja, twaalf!) andere kinderen thuis hebben. Wanneer ik met vader praat over de wond en het verwachte verloop luistert hij goed. Na het gesprek loop ik weg en vader komt mij na een tijdje achterna. “Ik heb nog wel een vraag” zegt hij. “Als Sonson naar huis kan en we komen terug voor een afspraak, wat kan ik dan voor je meenemen?” Een onverwachte aardigheid.

Er is een vrouw aan het bevallen en twee interne patiënten hebben een slechte nacht. Rond drie uur in de ochtend controleer ik of de medicijnen bij één van de twee helpen. In de halfdonkere kamer zie ik dat hij slaapt. In het bed tegenover hem ligt een familielid van een andere patiënt. Ze roept me zachtjes en terwijl ze plaats maakt op haar bed fluistert ze: “miss, je hebt nog niks geslapen vannacht. Als je wilt, kom even hier naast mij rusten”. Een aardig gebaar waar je bijna vol van schiet zo midden in de nacht.

Goedaardige groeten,
Jacqueline



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 893
Totaal aantal bezoekers 315565

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: