Zomertijd - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Zomertijd - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Zomertijd

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

19 Juli 2019 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen,

Het is examentijd! Nesly heeft net zijn filo examen afgelegd en nu is het wachten op de uitslag. Als hij slaagt dan is dit voor hem het einde van zijn middelbare school. We zijn in overleg over wat hij nu gaat doen en hij heeft interesse in het kleermakersvak. Natuurlijk wilde hij eerst naar de universiteit in Port au Prince maar ik heb hem al uitgelegd dat dit financieel erg moeilijk is. Hem ondersteunen voor vijf jaar universiteit vraagt om een paar duizend euro per jaar. En ik wil graag dat hij een vak leert zodat hij kan gaan werken en zijn familie kan gaan helpen. Maar, laten we eerst het examenresultaat maar afwachten! Williamson, Guerlaphenie, Wesley en Wachnel hebben al vakantie en zijn bij hun vader in Colombier. Voor hen betaal ik weer het schoolgeld, kleding en huur van de kamer in Port de Paix. Ik hoop dat jullie weer willen helpen met deze kosten. Een bijdrage kan worden overgemaakt naar bankrekeningnummer NL 54 RABO 0103 7672 58 t.n.v. diaconie HHG Ederveen met omschrijving Haïti/schoolgeld. Dit heeft ANBI status. Alvast hartelijk bedankt!

Het is zomertijd! Het is een aantal jaren geleden dat het zo’n hete zomer was. Ik heb geen thermometer maar we zitten ruim in de 30’C. Overdag is de hitte iets waar ik aan kan wennen; zweten wordt normaal en werken leidt af. De nachtelijke hitte is een ander verhaal. Op bed liggen terwijl het zweet van je lijf gutst, vastplakken aan het onderlaken terwijl je draait en draait, verschrikkelijk. Er zijn nachten dat ik het op bed niet kan uithouden en maar op de veranda ga zitten voor dat ene zuchtje wind dat misschien langs komt. Dat maakt de muggen ook blij want ze krijgen dan een extra druppel bloed als een snack. Extra douchen kan niet want ik heb nog steeds geen water uit de kraan dus doe zuinig aan met het water uit de ton op het dak. Die ton moet met de hand worden bijgevuld dus elke emmer water telt. Zelfs de Haïtianen klagen over de hitte dus het is écht heet. Juli, augustus, september, ik zie nu al uit naar een koeler oktober!

Groetjes, Jacqueline